söndag 28 augusti 2016

Glutenfri långpannekaka med limecurd och blåbär - och kokt potatis i smeten



Mycket blåbär blir det nu! Men det är ju blåbärstid, så det får bli så. Dessutom fyller min äldsta dotter Josefin år precis idag, och hon älskar blåbär, så det passar väl bra att gratta henne på det här sättet.

Har du kanske kokt potatis över? Då tycker jag verkligen att du ska göra den här goda långpannekakan med blåbär. Men låt potatisen bli riktigt kylskåpskall och gärna bli ett dygn gammal innan du finriver den. Den som försökt sig på att riva kokt potatis för tidigt vet att det annars bara blir en klistrig sörja av alltsammans.

Förutom potatis samsas även limecurd och mandelmjöl i kakan. Den blir nästan som en citronsmakande variant av den klassiska Kronans kaka. Blåbären är äkta uppländska skogsblåbär, och dem köpte jag när det var bakluckeloppis på Ulva Kvarn. Visst kan du göra kakan även med odlade köpeblåbär eller kanske andra bär som du har tillgång till. Så här gör du:

150 g smör - laktosfritt vid behov
4 stora ekoägg - sammanlagd vikt 260 g
1½ dl ljust rårörssocker - 150 g
2 tsk äkta vaniljsocker
75 g limecurd eller citroncurd av bra kvalitet
300 g kokt, kall, skalad potatis
3 dl mandelmjöl
200 g färska blåbär

Smält smöret och låt det svalna.
Riv potatisen fint på rivjärn.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker riktigt ljust och pösigt.
Rör ned curden och vispa slätt.
Rör också ned den rivna potatisen och mandelmjöl, och häll sist i det avsvalnade smälta smöret.
Rör smeten jämn och slät och häll i en bakpapprad mindre långpanna. Jag delade av min ugnsplåt med ett bakpapper så att den skulle bli mer lagom i storlek.
Strö över blåbären.
Grädda strax nedanför mitten i 190 grader, 25 - 30 minuter. Passa och känn med provsticka för säkerhets skull.

Skär kakan i rutor när den svalnat, och servera med lättvispad grädde eller vaniljsås. Går utmärkt att frysa och ta fram efter behov.

Vill du göra en riktigt läcker och lite mer arbetat tårta rekommenderar jag varmt den här blåbärsmoussetårtan à la Josefin. Den är en direktbiljett till fika- eller efterrättshimlen, jag lovar!













5 kommentarer:

  1. Hej Kjersti! Länge sedan jag kommenterade, men försöker fortfarande läsa och inspireras! Orkar tyvärr inte baka så mycket längre, men den här såg ju god och lättbakad ut! Hur mycket mandelmjöl har du i? Jag har läst 2 gånger men ser inget mandelmjöl, fast jag kan vara blind��. Hoppas allt är bra med dig! Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så tokigt Maria!! Nej, du är inte alls blind, det är nog snarare jag som är det! Hur noga jag än försöker lusläsa recepten så händer det att den där elaka Tryckfelsniss är framme och strular till det. Om jag minns rätt så hade jag ca 1½ dl mjöl, men om du väntar så provbakar jag kakan igen ikväll och återkommer. Det är hyfsat okej med mig. Tråkigt att du inte orkar baka så mycket, men hoppas du ska orka baka den här kakan för den är faktiskt riktigt god. Återkommer. Ha de så gott så länge! Kram!

      Radera
    2. PS Jättebra förresten att du sa till och inte bara muttrar i det tysta! Nu har jag ju en chans att rätta till. Hoppas fler än du hör av sig om de upptäcker felaktigheter, för det händer som sagt. Även i tidningar och kokböcker har jag upptäckt, så jag är dessvärre inte ensam. DS

      Radera
  2. Det är konstigt att det inte händer oftare! Du lägger ner ett enormt arbete på att uppdatera bloggen, jag är djupt imponerad! Det visade sig ju att när jag började följa dig var du relativt ny och du uppdaterade varje dag i många år! De flesta andra jag började följa i samband med min diagnos har slutat blogga för länge sedan. Jag förstår att det är ganska många timmar du lägger ner på bloggen. Jag uppskattar den verkligen! Hoppas att du orkar fortsätta lite till! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen Maria! Jätteledsen att jag inte kunnat svara dig tidigare. Vi har inte haft någon internetuppkoppling de senaste dagarna - något som händer ibland härute på vischan. Så vana vi har blivit vid att allt ska fungera, och så sårbart "livet" är numera när det inte gör det.
      I alla fall provbakade jag kakan på nytt som jag lovade, och har nu ändrat i receptet. Den här gången hade jag dock inga blåbär till hands, utan tog havtorn från frysen. Blev jättebra. Hoppas du ska våga dig på att baka nu.
      Tack snälla du också för de fina orden om bloggen! Ja, det är en hel del jobb, även om jag numera inte uppdaterar mer än var tredje dag. De första tre åren blev det dagligen och sen två år varannan dag. Nu har jag snart hållit på i sex år. Tiden går så fort! Må så gott och hoppas du snart ska känna dig piggare. Kram!

      Radera