tisdag 8 december 2015

Glutenfri havrekokosgröt



Det är gott att variera frukostgröten med olika smaker. Det är inget som helst fel på alldeles vanlig havregrynsgröt, men kokad i mjölk tillsammans med kokos får den en lite mer spännande smak med exotisk anstrykning. Använd den mjölk du tycker om och tål. Egengjord mandelmjölk är toppen, kolla recept här.

3 msk glutenfria havregryn
3 msk kokosflingor
1½ - 2 dl valfri mjölk
några korn salt

Till servering: valfri mjölk, kravbanan och blåbär - eller något annat som du tycker om.

Blanda havregryn, kokosflingor och den mindre mängden mjölk i en liten kastrull och låt stå över natten i kylskåp. Det momentet är inte helt nödvändigt, men gör gröten lite mer lättsmält.
På morgonen tillsätter du en gnutta salt. Verkar gröten för tjock tillsätter du lite mer mjölk.
Koka upp och låt småkoka under lock 5 minuter.
Servera genast med valfria tillbehör.

Ni har väl inte glömt min lilla jultävling där ni kan vinna en rolig "Kloklek" med visdomsord från Anne Anka! Jag vet att det var lättare när jag vid tidigare utlottningar i god tro drog en slumpvinnare, men vet ni vad, det är alldeles förskräckligt olagligt! Det är uppenbarligen trögare med tävlingar där man måste komma med en liten motprestation, men jag vill ju inte hamna i kurran så här till jul. Så kom igen gott folk och dela med er av något som både jag och andra kan ha glädje av! En dag till har ni på er att klura ut något innan jag på Nobeldagen utser pristagare!

2 kommentarer:

  1. Ja, förra gröten du tipsade om som smakade pepparkakor var väldigt god så vi sparar på även detta tispet!

    Och hugaligen ja (och nej) dra vinnare får man inte - det fick vi också skrivet på näsan:) Vi lämnade en motprestation i tävlingen, så nu är både du och vi lagliga!

    Kramar till dej

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt! Och kul att pepparkaksgröten fick godkänt! Kram!

      Radera