onsdag 15 februari 2012

Vitaminspäckad frukostsmoothie med bärpulver, näringspulver och yaconsirap



Ibland byter jag ut frukostgröten mot en riktigt vitaminbombad smoothie. Basen är nästan alltid färsk sojamjölk eller havremjölk plus ett superduperpulver som innehåller allt möjligt nyttigt. Sedan varierar jag med olika bärpulver som blåbärspulver, jordgubbspulver, svartvinbärspulver, bananpulver och hallonpulver. Ofta kombinerar jag olika pulver. Ibland pytsar jag också i lite linfrögroddar och kallpressad kokosolja.

Smoothien blir krämigt tjock av näringspulvret, och den är väldigt mättande. Några mackor till, och du är redo att möta dagens utmaningar! Mackorna den här gången blev på mitt nygjorda bananbröd med pålägg av Kravskinka och Cosmopolitansallad, som är en korsning mellan isbergssallad och romansallad.

Så här blev smoothien idag, ett stort glas.

3 dl färsk sojamjölk - eller annan valfri mjölk
3/4 msk bananpulver
3/4 msk blåbärspulver
½ msk näringspulver
½ msk linfrögroddar
½ msk yaconsirap - agavesirap eller flytande honung går också bra
några färska blåbär till garnering

Mixa allt och häll upp i ett fint glas.




Det här näringspulvret som jag köpt på Lifeland i Stockholm är fullständigt bombat med nyttigheter som enzymer, aminosyror, fettsyror och protein. Det innehåller hirsgroddar, linfrömjöl, solrosfrömjöl, quinoagroddar, dulse, alfalfa, nori, persilja, aloe vera och korngräs.

Även de torkade linfrögroddarna köpte jag på Lifeland. De är milda och goda i smaken, och kan också strös över frukostfilen eller röras ned i gröten som ett extra Omegatillskott.




6 kommentarer:

  1. vilken söt kopp! :) bananpulvret låter spännande, det får jag hålla utkik efter :)

    sv: din alla hjärtans dag lät mysig :)
    ja, nu skulle jag inte tacka nej till att ha lite vår, men idag känns det som att den är nära i alla fall :)

    hoppas att du får en bra dag! ta hand om dig. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är koppen gullig! Den kommer från Tällberg Keramik, och varje kopp är unik. Är man kattvän så måste man ju ha en kattkopp!

      Radera
  2. Mm! Vilket fantastiskt bra frukosttips :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, Tess! Det är nog dött lopp mellan smoothies och gröt för min del, jag älskar båda till frukost. Ha en underbar helg!

      Radera
  3. Ser att du förstått hur nyttigt svartvinbärspulver är. På min hemsida kan du beställa mer om du behöver.
    Vänligen
    Fredrik Larssen

    www.larssens.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamän, bärpulver ingår nästan dagligen i min kost, antingen i smoothies eller i gröt. Superbehändigt sätt att få i sig en massa nyttigheter.

      Radera