tisdag 21 februari 2012

Glutenfria kikärtspannkakor - med banansmak om man har lust



Hur ska jag nu lösa det här? Idag är det ju både fettisdagen och Internationella pannkakans dag! Pannkakans dag infaller alltid den 21 februari, medan fettisdagen varierar beroende på när i almanackan påsken infaller. Så jag väljer helt enkelt pannkakan, och hänvisar till fettisdagsbullarna/semlorna som jag bakade förra året.

Både gluten- och mjölkfria är de här kikärtspannkakorna, som kan ätas med både söta och salta tillbehör. Extra proteinrika blir pannkakorna av kikärtsmjölet. Om du använder dem som crepes med salta tillbehör utesluter du bara bananpulvret (som jag köpt på Immun). Jag har t ex fyllt pannkakorna med svamp, purjo- och kycklingröra och gratinerat med lite ost. Den här gången åt jag mina pannkakor med mjukrörd Sour Supreme av soja, och blåbärssylt från Syltkrukan som jag köpte på distingsmarknaden för några veckor sedan. Mumsigt värre lovar jag!

2 1/4 dl kikärtsmjöl
1 tsk malda psylliumfröskal
2 krm salt
1 msk bananpulver - hoppa över om du vill ha neutral smak på pannkakorna
3 ägg
5 dl valfri mjölk - jag tog neutral rismjölk
matfett till stekning - jag stekte mina i kokosolja

Blanda ihop mjöl, psyllium (eller husk, det är samma sak), salt och fruktpulver, och vispa i hälften av mjölken. Tillätt äggen, och därefter resterande mjölk.
Vispa till en slät, klumpfri smet, och låt svälla i rumstemperatur ca en timme.







Hetta upp valfritt matfett, och grädda tunna pannkakor. Konsten att grädda pannkakor handlar förstås om en bra pannkakssmet, men också om en bra panna, en bra stekspade, och att inte vända pannkakan för tidigt. Med lite drygt ½ dl smet per pannkaka fick jag ut 12 stycken lite mindre pannkakor på den här satsen. Och jag kvaddade inte en enda en vilket måste betraktas som ett rekord!








10 kommentarer:

  1. Mums! Nu är jag rejält sugen på PLÄTTAR :)

    SvaraRadera
  2. De där var så goda! Nog för att jag fick mina utan bananpulver och med champinjon- och kycklingfyllning, men de kan varmt rekommenderas hur som helst! Puss

    SvaraRadera
  3. Det här lät ju spännande! :-)
    Gjorde mango äppelpajen förövrigt och den blev jättegod! :-)
    Räckt emed andra ord inte så länge bra.. ;-)

    SvaraRadera
  4. Sätt igång, Anders! Vad hindrar dig?
    Vad roligt att du gillade lunchen, Malla! Jag tyckte inte heller det var så tokigt.
    Åh, så roligt att mango-äppelpajen utföll till belåtenhet, Malin! Nu när du fått ditt mandelmjöl får du testa några av mina andra recept också. Jag har fler där mandelmjölet spelar huvudrollen. Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Dessa pannkakor blev bra! Sonen ät dem med glädje tills han kom på att jag åt och att jag inte äter gluten. Han påstår att han inte tycker om glutenfritt :) Dem kommer jag att göra igen!

    /Jennie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, där ser man! Det är nog ofta så att man har förutfattade meningar och bestämmer sig för att det ena eller andra inte är gott, och inte ger det en chans överhuvudtaget. Och så plötsligt äter man det ovetandes och inser att det faktiskt smakade bra! Gäller nog inte bara barn förresten.
      Jätteroligt att pannkakorna blev bra, Jennie! Jag är så glad över alla dina kommentarer och feed-back på recepten. Det ger mig inspiration att fortsätta laga mat, baka och blogga. Må så gott hela familjen!

      Radera
  6. det här låter som något jag måste testa, får se till att inköpa bananpulver så fort jag kan :)

    sv: spännande, har du receptet på de på bloggen?! :) jag har letat här på din blogg, men hittar dem inte :s

    tack, önskar dig också en fortsatt underbar helg! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Molly! Tycker absolut du ska testa bananpulvret - och även andra bärpulver. De är jättegoda och praktiska att ha i plättar, smoothies, glasyrer och olika bakverk.
      När det gäller mina bananplättar så har jag inte lagt ut dem än. Förmodligen blir det lite senare i veckan, onsdag eller torsdag, så kika gärna in då. Kram tillbaka!

      Radera
  7. Hej!

    Vill bara berömma dig för dessa goda pannkakor en till gång. Hela familjen vill ha dessa. Jag använder dessa som korvbröd också. Jag rullar in varmkorven i pannkakan. Jag hoppar över fruktpulvret.

    /Jennie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Jennie! Du är så generös med beröm jämt att jag blir alldeles varm om hjärtat! Och vilken fiffig idè att använda pannkakorna som "korvbröd", det tipset ska jag verkligen ta till mig. Ha en fortsatt underbar vecka!

      Radera