måndag 6 februari 2012

Vegetariska savoykåldolmar med svamp- lök och quinoafyllning



Måndag igen, och därmed självklart ett nytt vegetariskt recept. Den här gången får det bli jättegoda savoykåldolmar med fyllning av quinoa, blandad svamp, lök och vitlök, och med en härlig kryddblandning som har det talande namnet Himalayas höjder (vad den innehåller ser du på bilden). Den beställde jag på nätbutiken Zmaka, som jag nyligen upptäckt, och som är rena, rama guldgruvan för mig och alla andra kryddnördar. Mer om det i ett separat inlägg om någon dag.

Om du är vegan eller inte tål mjölkprodukter kan du utesluta osten i fyllningen till dolmarna, det blir bra ändå.
Den som är riktigt hungrig kan servera potatis till dolmarna, men jag tycker man reder sig bra utan, i alla fall om man äter tre kåldolmar per person. Äter man potatis räcker dolmarna förstås till fler.

Lite pickligt är det att göra kåldolmar, det tillstår jag, men egentligen är det inte särskilt svårt. Så här gör du för fyra till sex personer:

2 dl quinoa - jag tog hälften vit och hälften röd quinoa
4 dl vatten + 1 tsk lantbuljongpulver - den här gången Biofoods

25 g torkad svampmix + vatten till blötläggning
1 medelstor röd lök
2 vitlöksklyftor
50 g färskriven parmesan eller pecorino
2 tsk kryddblandning, Himalayas Höjder - eller annan valfri kryddblandning
olja till stekning
salt, svartpeppar

12 stora savoykålblad
vatten, salt

½ dl olivolja
1/4 dl ljus agavesirap
1 tsk glutenfri soja

Lägg svampen i blött i kallt vatten så att det täcker. Låt stå en halvtimme minst.
Skölj quinoan några gånger i varmt vatten, och koka den sedan i dubbla mängden vatten med tillsats av buljongpulvret 15 minuter. Ta åt sidan.
Häll av svampen, och grovhacka den. Skala och grovhacka lök och vitlök.
Fräs svampen tillsammans med lök och vitlök under omrörning några minuter. Ska bara bli lätt brynt. Häll i quinoan, och fräs runt en kort stund.
Rör ned ost och kryddblandning, och smaka av röran med salt och peppar från kvarn.
Bryt försiktigt loss kålbladen från kålhuvudet. Spara ev de yttersta, allra grövsta bladen till något annat, soppkok t ex. eftersom de kan vara lite svåra att rulla annars.
Koka upp en stor kastrull med lättsaltat vatten, och förväll kålbladen - jag tog 3 åt gången - halvmjuka ca 4 - 5 minuter. Ta upp med hålslev, lägg ned i en bunke med kallt vatten, och låt sedan rinna av på en ren handduk.
Klipp eller skär bort den hårdaste nedersta delen av mittnerven.
Lägg ut kålbladen, lägg en stor klick fyllning på varje, och rulla ihop till en dolme. Lägg med skarven nedåt i en oljad eller smord form.
Blanda ihop olja, sirap och soja, och pensla dolmarna med blandningen. Grädda i 200 graders ugnsvärme en halvtimme, och servera dem genast med en tomatsås.
Vill du göra det enkelt för dig efter att ha pysslat med kåldolmarna, värmer du förslagsvis färdigkryddade, krossade tomater, t ex från Mutti eller Delizie, och serverar till.

Smaklig vegetarisk måndag!!











4 kommentarer:

  1. Hej på dig!
    Gud vad gott det verkar, letar ständigt efetr nya vegorecept! Och du har ju några riktigt smarriga... Så detta skall jag försöka mig på, lite pyssligt dock!
    Ha det så gott i vinterkylan önskat Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej själv, Marie! Så kul att du hittar vegoinspiration hos mig, trots att jag inte är vegan! Men jag har ju faktiskt varit under ett par år, och gillar fortfarande vegetarisk mat. OK, det är lite pyssel med kåldolmarna, men det är inte alls svårt, så testa! Nu blir det promenad i kyla och solsken!

      Radera
  2. Vad spännande att göra vegetariska kåldolmar, det ser lite pyssligt ut som föregående kommenterare skriver - men det kan jag tycka är mysigt ibland när man har tiden med sig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du måste absolut testa - någon gång när du inte har tentor eller annat otyg hängande över dig! Jag tror du skulle gilla kåldolmarna, Alexandra!

      Radera