torsdag 3 mars 2011

Helstekt majskyckling i ugn

När mina barn var mindre och bodde hemma åt vi ofta ugnsstekt kyckling med gräddig sås till söndagsmiddag. Det var ganska länge sedan jag gjorde det, men förra helgen nostalgitrippade vi och gjorde det igen.
Kycklingen är hur lättgjord som helst, den sköter sig själv i ugnen. Det knepigaste är att veta när den är klar. Trots termometer visade det sig när jag började stycka den att den behövde mer tid i ugnen, så jag styckade den klart och efterstekte en stund till. Just med kyckling är det extra viktigt att köttet är helt genomstekt för att undvika risken för att de elaka campylobacterna ska ställa till det.

Vi åt potatis till, samt 2 olika sorters chutney (tack för den jättegoda och kryddiga äppelchutneyn, Fredrik!) och en innehållsrik sallad med blandat grönt, gurka, tomater och avocado, och med dressing av mandelolja och vit balsamvinäger. Till efterrätt en färggrann fruktsallad.
Dessvärre glömde jag ta bild på den färdiga kycklingen, ni får nöja er med lite allmänna bilder.
Eftersom vi var sju vid bordet gjorde jag två kycklingar. Resterna blev en god paj som också kommer på bloggen så småningom.


1 stor, färsk majskyckling - brukar väga mellan 1,3 - 1,7 kg ca
1 lime - rivet skal och saft
3 msk italiensk salladskrydda - jag tog min grovskurna favorit från The Spice Tree
2 - 3 vitlöksklyftor

Sås:
3 dl valfri grädde
1 dl urvispad kycklingsky
1 dl vatten
1 tärning kycklingfond Fond du Chef
soja efter smak
ev mer italiensk krydda efter smak
brun maizenaredning efter önskemål

Riv limeskalet och blanda med kryddan. Dela limen och gnid in hela kycklingen - in och utvändigt - med den. Flisa vitlöken, och gör små hål i kycklingskinnet med kniv eller sax. Stoppa in vitlöksbitarna under skinnet.
Gnid också in kryddan ordentligt, in och utvändigt. Stoppa in limehalvorna i kycklingen.
Stek i ugnen på ett galler, på 175 grader tills köttsaften är helt klar och genomskinlig när man sticker i kycklingen.
Låt kycklingen stå till sig 10 minuter, och stycka den sedan. Servera med valfria tillbehör.




Jag tar mina egna bilder till bloggen, men annars är det mest Josefin som står bakom kameran i vår familj. Den här gången hamnade hon i alla fall framför.

Erika fixar fruktsallad till efterrätt.


4 kommentarer:

  1. Den tredje dottern då?... ;-)

    SvaraRadera
  2. Sorry, får bli en annan gång!

    SvaraRadera
  3. Härligt att få tankarna till en riktig gammaldags söndagmiddag. Måste man beställa majskyckling i förväg. På t ex Kvarnen?
    Roligt att se bilder på dina vackra döttrar. Jag vill se den tredje också.

    SvaraRadera
  4. Tror inte att man behöver förbeställa, jag har aldrig gjort det. Men det kanske är mest till helgerna de brukar ta in dem. Praktiskt och lättlagat är det hursomhelst, och räcker till många.
    Jag får återkomma med bild på min tredje dotter vid tillfälle.
    Ha en fortsatt skön helg!

    SvaraRadera