onsdag 17 februari 2016

Grön powersmoothie med äppelmust, avocado, babyspenat, broccolipulver, matchatepulver, lime och ingefära



Det här gott folk är en riktig powersmoothie, en illgrön skapelse som fullkomligt kryllar av klorofyll, vitaminer och antioxidanter. Rena rama Hulkensmoothien! Tja, jag törs förstås inte utlova att du som Hulken kan lyfta bilar med bara händerna eller skutta en kilometer upp i luften efter några klunkar, men jag törs utlova att du får i dig massor med nyttigheter som är bra för hälsan och som bidrar till att göra dig frisk och stark. Broccoli är en supergrönsak, och matchate lär vara bland det nyttigaste man kan dricka. Mer kan du läsa här och här till exempel. Broccolipulvret är för övrigt användbart i mer än smoothies. Igår förstärkte jag min broccolisoppa med lite extra pulver, och det kan också användas till att näringsförstärka bröd, potatisbullar, pannkakor med mera.

Basen i smoothien är äppelmust från våra egna äpplen, och sen har jag pytsat i avocado, babyspenat, broccolipulver, matchatepulver och lime. Smaken då?? Den är som vi alla vet delad. Jag tyckte smoothien smakade väldigt fräscht och gott medan maken rynkade lite lätt på näsan. Han föredrar mer fruktiga och bäriga smoothievarianter med mer sötma. Och ändå är han betydligt starkare än jag, hur kan det komma sig?!

Börjar du dagen med den här smoothien och kompletterar med en grov fullkornsmacka så står du dig i alla fall garanterat till lunch. Receptet på frallorna utlovas om några dagar, så håll ut! De är värda att vänta på.

Till två glas behöver du:

4 dl ren äppelmust
1 liten eller ½ lite större avocado
ca 25 g babyspenat
½ msk broccolipulver - från rawpowder
½ msk matchatepulver - köpte jag i en Lifebutik
pressad saft från en lime
1 msk färskpressad ingefärsjuice
eventuellt en aning ljus flytande honung

Mixa helt enkelt ihop alla ingredienser till en slät och jämn, vårligt grönskande smoothie.
Förvara i kyl om inte allt går åt på en gång.

Ha en härlig dag och ta hand om dig!!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar