måndag 14 september 2015

Veganbiffar med potatis, zucchini, chia, linfrö och spännande kryddmix



Den här veckans vegetariska recept blir goda och smakrika biffar på potatis, zucchini, chiaprotein och linfrökross, och med en spännande kryddblandning som blivit en ny favorit i mitt kök, Årstiderna från Zmaka. Den är i likhet med min andra stora favorit, kusinen Kunglig Sallad, också lite grovskuren och användbar i allt möjligt. Om du inte har just de här kryddblandningarna hemma tar du förstås något annat. Välj själv om du vill ha medelhavssmaker, österländska smaker eller kanske sydamerikansk touch på dina vegobiffar. Beroende på krydda och saltmängd i den får du i så fall anpassa mängderna och pröva dig fram.

De här biffarna är helt vegan. Skulle du inte tåla havregrädde kan du ta något annat alternativ som passar dig.

Vi lunchgrundade med de här biffarna i lördags när vi skulle på fest på kvällen. På fest blir det gärna lite för mycket av det goda, så då är det klokt att vara lite extra nyttig dessförinnan. Eftersom jag inte ville slå knock-out på mina medgäster nöjde jag mig med en vitlöksklyfta. Om jag bara skulle ha umgåtts med min käre hälft hade jag säkert tagit tre!!

275 g kokt, skalad och kall potatis
275 g zucchini
3 - 4 msk chiaprotein
1 msk linfrökross
2 msk kryddblandning - Årstiderna eller Kunglig Sallads
½ - 1 tsk salt
1 - 3 pressade vitlöksklyftor
½ - 1 dl havregrädde

3/4 dl mandelmjöl
3/4 dl mandelspån

rapsolja/olivolja

Riv potatis och zucchini grovt i en rymlig bunke.
Tillsätt resterande ingredienser och blanda om väl. Börja med den mindre mängden chia och den mindre mängden havregrädde, och tillsätt eventuellt mer vartefter. Smeten får inte vara alltför lös utan ska gå att forma till biffar. Kan variera lite beroende på hur "saftig" zucchinin är.
Låt stå och svälla en halvtimme i rumstemperatur. Känn efter om smeten känns fast nog, och tillsätt annars lite mer chiaprotein eller linfrökross.
Smula mandelspånen lätt och blanda med mandelmjöl. Vänd biffarna i blandningen.
Hetta upp rikligt med en blandning av olivolja och rapsolja och stek biffarna gyllenbruna på båda sidor. Låt eftersteka så de blir färdiga igenom. Vänd några gånger.
Servera genast med valfria tillbehör.
Vi åt frästa skogschampinjoner, sallad och lingon till.
Smaklig spis och ha nu en riktigt härlig Köttfri måndag!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar