lördag 12 september 2015

Nästan rå havtornssylt - fullproppad med C-vitamin och Omega 7



Häromdagen gjorde jag något som jag aldrig gjort tidigare. Jag plockade havtorn. Bara någon kilometer från där jag bor ligger nämligen Karbyträdgård, som både erbjuder självplock och saluför en del havtornsprodukter. 150 havtornsbuskar som fullkomligt dignade av soligt orangegula bär! Gissa om jag blev smått vild och galen. Jag älskar nämligen havtorn, dels för den goda och lite annorlunda aromatiska smaken, men också för att de fullständigt kryllar av C-vitamin och Omega 7-fettsyror samt en massa andra mineraler, vitaminer, aminosyror och fettsyror. Ett av våra nordiska superbär helt enkelt.

Ni som brukar följa min blogg vet att jag gärna pytsar i torkade havtorn och havtornspulver både i matbröd (här, här och här t ex) och i smoothies (här, här och här). Det här goda glutenfria äppelflanet har fått extra piff av havtornsmarmelad, och här hittar du en glutenfri vit mandelchokladkaka med havtornsgrädde och havtornstoppar. Gratinerad Brie med havtornssylt. Godare och enklare kan det knappast bli! I fortsättningen blir det med egenkokt sylt.

Havtorn används också flitigt i olika kosttillskott - både i tablettform och i flytande form -  och i hudvårdsprodukter. Personligen älskar jag Weledas duschkräm och body-lotion med havtorn, och mina torra läppar smörjer jag in med ett läppcerat med havtorn från Medevisalvan. Tja, som ni märker sjunger jag havtornets lov i alla tonarter!

Margareta Goude som driver självplocket berättade för oss att hon har två olika arter av havtorn, och att de odlade både är större och mer lättplockade än sina vilda släktingar. Maken och jag plockade ungefär två och ett halvt kilo nu den första gången, men vi ska definitivt plocka mer och bunkra upp med de små nyttiga godingarna inför vintern. Vi kunde konstatera att det - trots att buskarna var betydligt mindre taggiga än vildväxande dito - var ganska skönt att vara beväpnad med handskar.

En del av bären kokade jag sylt på samma dag, några åt jag direkt på yoghurt tillsammans med bovetecrunch (recept en annan dag) och kakaonibs, och en del frös jag in för kommande behov.

Så här gjorde jag sylten - på enklast möjliga sätt:

1,4 kg färska, rensade och sköljda havtorn
1 påse ekologiskt syltsocker - 500 g
2 msk ljus flytande honung
½ tsk flytande vaniljextrakt
(½ flaska pektin)

Rensa bären från skräp, skölj dem och låt rinna av.
Varva bär och socker i en rymlig rostfri kastrull.
Låt stå en eller ett par timmar och safta till sig.
Koka upp under uppsikt och omrörning, och låt koka 5 minuter tills sockret är helt smält.
Skumma bort eventuellt skräp och "grums". Om du vill ha pektin i tillsätter du det nu och låter koka med några minuter.
Ta från plattan och rör ned vaniljextrakt och honung.
Häll genast upp den heta sylten på heta, torra och steriliserade glasburkar och förslut, eller låt sylten svalna och frys in den i lämpliga förpackningar. Jag skruvar på det varma locket ordentligt på burkarna och ställer dem sedan upp och ned att svalna. Då bildas ett vacuum som gör att sylten blir mer hållbar, men det förutsätter förstås att locket är helt tätt och ordentligt åtskruvat.

Min sylt blev ganska lös, men du som vill ha en fastare sylt med mer marmeladkonsistens tar antingen mer syltsocker eller pytsar också i en halv flaska pektin på slutet och låter koka med några minuter. I mitt tycke blev sylten alldeles tillräckligt söt, men smaken är ju olika.

Sylten är helt otroligt god till vilken ost som helst, och ett lyxigt tillbehör till yoghurt med "grysli" eller crunch (bilden ovan), glass, pannkakor eller våfflor.











Margareta, som driver Karbyträdgård, föder också upp får, och har en liten gårdsbutik i anslutning till trädgården där hon säljer helt ljuvliga fårskinn, mössor, vantar, sjalar och gosedjur med mera. Hon har också utökat sina odlingar med det spännande bäret blåbärstry, som ska vara ÄNNU nyttigare än vanliga blåbär. Den säsongen är över nu, men nästa år - om hälsan står oss bi och humlor, bin och andra små flygburna varelser gör sitt jobb - ska det bli blåbärstryplockande! Det ser jag fram emot!








2 kommentarer:

  1. Måste testa ditt recept på sylten. Noppade du bort "skaften"?
    Rosie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rosie! Så kul att du vill testa att göra sylten! Snart är det dags för mig också. Självplocken alldeles nära har precis öppnat för säsongen. Vi plockade ganska "rent", så det var faktiskt inte så mycket skaft att noppa bort, men de jag såg försökte jag pilla bort. Dock inte så jättenoga, det blev kanske några kvar. Lycka till med syltkoket!

      Radera