tisdag 22 april 2014

Supergott och supernyttigt, glutenfritt surdegsformbröd med mandel, pistaschnötter och körsbär



Vardag igen, hörrni, efter en alldeles fantastisk påskhelg med underbart vårväder. Jag hoppas att alla haft en lika fin påsk som jag har haft, att ni ätit en massa god mat, och att ni nu är utvilade och kanske lite solbrända på nästippen.

Vi var 10 personer runt påskaftonsbordet här hemma som njöt av gravad lax, laxpaj, Skagenröra, köttbullar, ägghalvor och allt annat som hör påsken till. Som avslutning blev det en fantastisk tårta som jag lovar att ni ska få receptet på till Valborg. Påskharen dök upp med påskägg också minsann, och Lilla I var i sitt esse. På påskdagen gick vi hela gänget i påskmässa här i Rasbo kyrka, och Lilla I gick med i processionen och bar högtidligt och med stort allvar en påsklilja. Att hon sen började illtjuta när hon inte fick tillbaka sin kollektpeng som hon lagt i håven var ju en annan femma, haha! Det är inte alltid så lätt att förstå sig på de vuxnas konstigheter, i synnerhet när man inte ens fyllt två och ett halvt år!

Annandagen bjöd på sol och fantastiska 18 grader, och vi kunde sitta ute och äta lunch och fika. Jag behövde också fylla på i brödburken och bakade det här brödet, som jag faktiskt tror hör till de bättre jag gjort. SÅ gott! Och SÅ nyttigt, med massor av vitaminer, mineraler, bra fettsyror och inflammationsdämpande ingredienser som mandel, mandelolja och körsbär - något som jag ju brukar tjata om i tid och otid. Förresten vill jag passa på och slå ett slag för det senaste numret av tidningen HÄLSA. Där finns bl a just en artikel om inflammationsdämpande kost och en hel massa annat trevligt, matnyttigt och läsvärt. Sätt nu igång och baka bara, och ha en fin vårlig vecka allihop!

50 g färsk jäst
5 dl iskallt vatten
1/4 dl flytande honung, yaconsirap eller dadelsirap
1/4 dl mandelolja eller hampafröolja
1 dl hel oskalad mandel
1 dl naturella pistaschnötter
1 dl pumpafrön
1 dl skalade hampafrön
1 dl soltorkade sura körsbär
1 dl krossade linfrön
1/4 dl nyponmjöl
1½ dl hampamjöl
1 dl malt chiamjöl
3 dl rårismjöl
1 dl quinoamjöl
3 msk glutenfritt surdegspulver
1 msk husk
1 tsk salt

Rör ut jästen i vattnet.
Tillsätt honung, olja, mandel, nötter, pumpafrön, hampafrön, körsbär, linfrön, nyponmjöl, hampamjöl och chiamjöl. Kör igång maskinen så allt blandas.
Blanda ihop rårismjöl, quinoamjöl, surdegspulver, husk och salt och tillsätt lite i taget medan maskinen är igång. Arbeta degen mycket väl i maskin ca 12 minuter.
Häll upp degen i en smord form på 1, 5 - 1,8 liter, och jämna till och platta ned degen med lite olja på fingrarna.
Täck över och låt jäsa dragfritt 1½ timme.
Sätt in brödet på nedersta falsen i 225 grader och grädda en kvart. Sänk värmen till 170 och grädda ytterligare 1½ timme. Ta ur brödet ur formen, stäng av värmen, och låt stå i eftervärmen ytterligare en kvart. Linda in i bakdukar och låt svalna på galler.
Skär i tunna skivor och frys in så är det lätt att ta fram vartefter.










8 kommentarer:

  1. Vilket spännande bröd! Men det var en hel del ingredienser jag aldrig använt. Finns allt i en ”vanlig” affär, tro? Sen undrar jag om du har nåt bra tips på vad man kan göra med hampafrön MED skal? Skalet är för hårt även efter ett dygns blötläggning och att grodda tog alldeles för lång tid och blev inte särskilt gott. Tror du man kan blötlägga och rosta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika! Så kul att du blir sugen på att testa brödet. Det är faktiskt jättegott! Det allra mesta hittar du i välsorterade ICA eller Coop, annars på Life hälsokost. Det enda som kan vara knepigt är körsbären, som jag köpt på nätet (du ser adressen på bilden). De torkade körsbär jag hittat i butik innehåller oftast någon sötning plus olja. Men körsbären kan du ersätta med andra torkade bär.
      Det enda jag kan komma på med oskalade hampafrön är just groddning eller att göra hampamjölk. Det har jag själv gjort, men det var ett bra tag sedan. Jag brukar oftast göra mandelmjölk, cashewnötsmjölk eller sesammjölk. Lägg i så fall de oskalade hampafröna i blöt över natten, och mixa sedan länge och väl till "mjölk" som sedan silas av i en tät sil eller nötpåse. Smaksätt sedan med lite vaniljpulver och banan, eller kanske lucumapulver (också på Life eller på nätet) som smakar sött. Någon annan läsare kanske har något tips? Känner mig lite tveksam till förslaget om blötläggning och rostning, och tror att det kan bli lite hårt, men du kan ju pröva. Lycka till! Berätta gärna hur det går.

      Radera
    2. Tack för svar! Ska definitivt testa hampamjölk :)

      Radera
    3. Hoppas det blir bra. Återkom gärna och berätta!

      Radera
    4. Så, nu har jag testat :) Det var första gången jag gjorde frömjölk, eller liknande, men det var ju skoj och blev bra. Jag tror jag tog lite för mycket vatten så det blev lite blaskigt, men allt blir ju gott med lite vanilj, kanel och kardemumma. Stort tack för tipset! Jag ska definitivt göra nötmjölk eller frömjölk igen, perfekt på gröten för mig som inte tål vanlig mjölk.

      Radera
    5. Vad roligt att det blev bra Annika. Olika slags nötmjölk är verkligen ett bra alternativ om man inte tål eller vill använda vanlig mjölk. Jag har inga problem med mjölk, men brukar ändå ganska ofta göra framförallt mandelmjölk och sesammjölk som jag gör smoothies av eller äter till morgongröten. Nästa gång får du ta lite mindre vatten så blir nog "mjölken" perfekt! Man får pröva sig fram helt enkelt. Ha det gott!

      Radera
  2. Torkade körsbär, det låter gott! Vilken fin limpa, den ser väldigt mjuk och luftig ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sara! Körsbären är jättegoda både i mysli, och olika bakverk, Att de dessutom sägs vara inflammationsdämpande är en extra bonus. Ha det gott!

      Radera