fredag 5 juli 2013

Hur man får en enda liten laxbit att räcka till lunch för fyra




Visst önskar man ibland att man kunde trolla! Åtminstone gör jag det!. Fast när jag tänker efter är jag ju rätt så bra på det! Och det tror jag att ni också är! Jag lyckades faktiskt trolla så att en enda liten fryst laxbit blev en god lunch för fyra hungriga, och alla blev mätta. Hur gjorde jag då? Enkelt! Jag gjorde som när man kokar soppa på en spik, ni vet! La till en ingrediens här, en annan där, och vips så står soppan - eller i det här fallet pastapannan - där! Smaklig lunch go´vänner!

4 portioner valfri pasta - jag använde glutenfri penne av majs

1 bit laxfilé à 140 - 150 g
2 dl grädde
1 msk valfri kryddblandning - jag använde en fiskkrydda
1 stånd broccoli, 250 g
ca 1 dl frysta ärtor
2 vitlöksklyftor
10 romanticatomater eller körsbärstomater
hackad dill - jag hade ingen färsk så jag tog hackad fryst

Tina laxfilén.
Koka pastan enligt anvisning på förpackningen och låt rinna av, och under tiden gör du röran.
Dela broccolin i bitar, skala och flisa vitlöken, dela tomaterna och krama ur lite av vätskan, strimla laxfilén.
Koka upp grädden tillsammans med kryddblandingen.
Lägg i broccolin, ärtorna, tomaterna och vitlöken och låt mjukna under lock några minuter.
När grönsakerna är nästan så mjuka som du vill ha dem lägger du i laxen, som blir klar på ett par minuter.
Smaka av röran och krydda ev mer. Lägg i dillen. Vänd försiktigt ihop alltsammans med pastan och servera genast.

 

4 kommentarer:

  1. Jag älskar att "trolla" så här med maten! En härlig utmaning som resulterar i smarriga rätter!b :)
    Maten låter jättegott! Mums!
    Ha en fin kväll!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är ju också en trollkonstnär Lana, det vet jag! Samma till dig!

      Radera
  2. Med lite rester ur kylen och några träffsäkra kryddblandningar kommer man milavis! :)

    Hoppas du haft en bra helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant, så sant, Sara! Har haft en jättehärlig helg med riktig sommarvärme. Hoppas du också haft det jättebra. Håll ut en vecka till, så får du snart semester!

      Radera