tisdag 9 juli 2013

Hur har ni det med Luther go´vänner?




Hur har ni det med Luther go´vänner? Vaaaaa? Luther? Vem är Luther kanske några av er undrar. Jo, det ska jag tala om för er. Luther var en munk som föddes i Tyskland i slutet av 1400-talet, men som så småningom lämnade klosterlivet, gifte sig med en nunna, bröt med den katolska kyrkan, blev bannlyst, och så småningom grundade protestantismen - den kristna lära som de flesta svenskar ännu officiellt är anhängare av. Luther kallas ofta för reformationens fader eftersom han reformerade hela kyrkan och vände upp och ned på många begrepp inom den. Luther beskrivs ofta som en väldigt dyster, arbetssam och plikttrogen person som ansåg att man skulle arbeta och göra rätt för sig, men somliga hävdar att han i själva verket var en ganska glad och skämtsam prick. Jag har ingen aning om hur det var med den saken, men för mig - och säkert många med mig - innebär Luther en känsla av plikt, tyngd, krav, och förväntningar på att göra rätt och riktigt. Ingen rast och ingen ro! Inget trams!

Vissa mornar har jag ingen lust att kliva upp ur sängen - i synnerhet inte om jag har sovit dåligt, vilket titt som tätt händer p g a värk och en skraltig kropp. Jag vill bara ligga kvar under täcket, läsa, kanske lyssna på musik, och gärna bli servad med frukost, fika och det ena med det andra. "Jag har ingen lust att gå upp" säger jag. "Ligg kvar då" säger maken. Ha!! Om det vore så enkelt! Nää, genast kommer Luther sättandes i full galopp och hötter med ett bistert och uppfordrande pekfinger. "Men Kjersti", säger Luther strängt, "det här går verkligen inte för sig, inte kan du ligga här och dra dig, du måste genast gå upp och göra NYTTA! Det finns hur mycket som helst att göra. Det är bäst du skyndar dig upp så du hinner! Tvätta, baka, städa, laga mat, rensa ur garderoberna, sortera ur de där gamla lådorna som stått där i tio år och som du ännu inte tagit tag i, plantera om blommorna, gallra, svara på mail, förbereda blogginlägg, plugga lite italienska, rensa upp i tillvaron." Ja, det är det ena och det andra, ditt och datt. Erbjuda sig. Ställa upp. Ta ansvar för smått och stort. "Nej Kjersti", säger Luther, "sån här LÄTTJA kan jag VERKLIGEN inte tolerera!" "Okej, okej Luther" säger jag fogligt, kravlar mig över sängkanten och sätter igång.

Jag har vuxit upp med Luther. Min mamma hade honom på axeln t o m på sin dödsbädd, 94 år gammal! Det råkade sammanfalla med att L skulle fylla 50 år, och vi skulle ha kalas för hundratalet gäster. Så jag varvade vaknätter hos mamma med att baka och laga mat. Nu hade personalen på boendet ringt efter mig eftersom man trodde att slutet var nära förestående. Mamma var helt okontaktbar sedan flera dagar efter ännu en stroke, alla mediciner var utsatta, och hon hade vändschema, munvård och allt som hörde till. Jag satt på natten och sjöng hennes älsklingspsalmer för henne, när hon plötsligt slog upp ögonen, tittade på mig och kristallklart sa: "Men Kjersti, L fyller ju år, har du verkligen tid att sitta hos mig?" "Ja", sa jag, ganska häpet, "det stämmer, men nu sitter jag hos dig mamma". Varpå mamma suckade djupt, skakade på huvudet och förkunnade: "Jaja, du kan nog inte räkna med mig, jag tror inte jag orkar hjälpa till". Det blev hennes sista ord. Men tänk, hon höll ut tills vi haft vårt kalas, sen orkade hon inte längre.

Men vet ni vad? Jag tror bestämt att jag har kommit i trotsåldern. Det tog ett tag, men nu känner jag tydligt att den är på väg, även om den kommer lite smygande. Jag tror att jag tänker göra som Luther. Protestera! Vägra! Hötta tillbaka! Tänka efter! Göra det som jag själv VILL! Jaha, och vad är det då kanske du undrar? Jo, just NU är det att ta dagen precis som den kommer. Kanske ligga i sängen till klockan elva om det är en mulen dag. Njuta av sommar, grönska och fågelkvitter de dagar solen är på gott humör och medan det fortfarande är sommar. Läsa roliga böcker och vifta på tårna. Äta glass. Njuta av att få umgås med lilla I och ta del av alla hennes nyfikna upptåg. Sitta i trädgården och bara glo på blommorna och surra ikapp med humlorna. Kanske laga mat, för det tycker jag ju är roligt, men bara  när jag känner för det och utan att mäta och väga och fotografera varenda ingrediens. De andra dagarna tänker jag öppna en sillburk och sätta maken på att borsta potatisen. Om det riktigt kniper har den lokala pizzerian riktigt goda, glutenfria pizzor.

Jag är rätt trött på Luther! Det är på tiden att bli PROTESTANT på riktigt!

Fortsatt GLAD SOMMAR på er allihop! Nu tänker jag ta några dagars blogg- och datorpaus! Vi ses snart igen!

8 kommentarer:

  1. Nu skall du njuta av bloggpausen och bara göra det DU vill :) Kram

    SvaraRadera
  2. För ganska många år sen (typ -97) gick vi valpkurs med vår vovve. Där var en dam med en dvärg-schnauzer med. Hennes hund hette Luther. Hon förklarade det med "I hela mitt liv har Luther bestämt över mig. Nu är jag gammal nog att bestämma över Luther!" Den där dvärgschnauzern var rejält odräglig i slyngelåldern, men hon fick en rackarns pli på honom och de tävlade lydnad senare. Jag tror det hade med namnet att göra, att få Luther att lyda istället för tvärtom.

    Ha en underbar semester och hälsa Luther att han kan fara o flyga. Gör det du själv vill, det är det man ska göra. *kram* /Trollmorsan

    SvaraRadera
  3. HEJA Kjersti!! :-)
    Ha det så skönt och njut av varje ögonblick! Kram!

    SvaraRadera
  4. Njut, njut, njut! Fortsätt att njuta även senare och skriv när du känner för det. Det skall ju inte vara ett måste utan för att det är kul. Vi finns här och fröjdas när helst inläggen kommer :)

    Kram

    SvaraRadera
  5. Det är klart att man ska njuta och ta saker och göra de när man vill! Speciellt på sommaren! :)
    Tack ännu en gång för kryddorna!
    Igår använde jag tomat- och mozzarellakrydda! :)
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
  6. Luther har vi inga som helst problem med, det var länge sedan har flyttade ut:) Vi hejar på dej och tycker du gör helt rätt när du ber Luther dra dit pepparn växer, man får inga guldstjärnor för att man gör saker "bara för att man ska"!

    NJUT av din ledighet, NJUT av din frihet och NJUT av ditt liv för i repris går det inte
    Kramar till dej i massor

    SvaraRadera
  7. Instämmer med Mårtensson, gör som du själv vill. Önskar dig en riktigt fin sommar. Själv jobbar jag en vecka till sen blir det fyra veckors ledighet. Ska bli så skönt. Ha det bra och kramar till dig!

    SvaraRadera
  8. Tack ska ni ha allihop!! Jag har verkligen njutit av min bloggpaus och både kopplat av och kopplat ur. Har bara loggat in på datorn en enda gång - för att betala räkningar. Man inser verkligen hur styrd man är, och hur van man blivit vid att ständigt ha koll på allt och alla. Festligt med den där hunden vid namn Luther, trollmor! Jag kanske skulle ta och börja kalla L för Luther! Samma initial i alla fall. Fast jag tror inte han är så lättfostrad, och förresten finns det nog inga dressyrkurser för mogna äkta män, haha!

    SvaraRadera