fredag 9 september 2016

Powersmoothie - med finbladig grönkål, mango, päron, äppelmust, lime och havtornsjuice



Ni har väl knappast missat att jag försöker hålla mig på banan med allehanda trick och knep och knåp? Jag vet nämligen av mångårig erfarenhet att hösten för min del nästan alltid brukar innebära en rejäl förkylning och segdragen hosta. Den där elaka bacillöverbefälhavaren och jag står inte alls på god fot med varandra, vi är ständiga slagskämpar! Men eftersom jag är en fridsam själ och egentligen inte tror på krigföring så försöker jag i stället bygga upp ett så starkt försvar som möjligt så att den elakingen inte ska ha en chans, utan vänder vid första anblicken av mig. Kanske, kanske att det lyckas i år, vem vet? Jag gör i alla fall vad jag kan. Jag vill ju så gärna vara på benen och orka leka med mina älskade "småkottar" utan att falla ihop i en liten hög.

Eftersom jag har lyckan att ha en granne, bästa Margareta, som har havtornsodling och som gör fantastisk juice använder jag den. Det går också att köpa havtornsjuice på Life. Den är också bra. Men ni som bor i närheten av Uppsala, passa på att åka till Karby Trädgård, för havtornsbuskarna fullkomligt dignar nu av orangegula, syrliga och C-vitaminrika havtorn, som är goda i allt möjligt, inte bara smoothies. Här hittar du t ex ett recept på havtornssylt, och i inlägget finns länkar till andra skapelser med havtorn. Andra recept med havtorn är söta minipajer med lime- och havtornsfyllning, för att inte tala om mandelkakan med havtorn och färskost. Den är smått beroendeframkallande! Havtornstarten med mascarpone, mandel och Limoncello går inte heller av för hackor!

Nä, nu får jag kanske hejda mig gott folk! Det skulle ju faktiskt handla om smoothie idag, så här kommer receptet. För minst fyra glas illande grön och stärkande smoothie behöver du:

5 dl äppelmust
2 krukor finbladig grönkål - ca 40 - 45 g repad vikt (Swegro)
1 mango - skalad vikt ca 250 g
1 päron - skalad och urkärnad vikt ca 150 g
saft av två pressade lime - ca ½ dl
3 msk havtornsjuice
1 msk proteinpulver eller groddpulver av något slag
2 msk kokosolja - jag använder MCT flytande kokosolja
1 - 2 tsk flytande honung

Repa bladen från grönkålen, skala och ta bort kärnan från mangon, kärna ur päronet, och pressa saften ur limen.
Mixa alltsammans slätt och fint till en illgrön, lite skummig smoothie.
Sen är det bara att smutta på och riktigt känna hur försvarsstyrkorna formerar sig! Passa på och njut också vetja, för smoothien är riktigt god!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar