tisdag 13 september 2016

Glutenfri rödbets- och äppelpaj med getost



Den här pajen var en av de maträtter jag bjöd på när UNT gjorde nedslag hos mig för drygt två veckor sedan, och det resulterade i sin tur i ett riktigt trevligt matreportage nu i söndags. Pajen passar bra nu när hösten närmar sig, rödbetorna är klara i trädgårdslandet och äpplena börjar mogna på träden. Med smaksättning av en god getost och färsk rosmarin blev det en riktig höjdarpaj, som kan serveras precis som den är som vegetarisk rätt, men som också kan få sällskap av något kallskuret om man önskar det.

Till pajskalet använde jag den suveräna universalbakmixen från danska Urtekram. Den är riktigt bra, både till paj, pizza och allehanda bakverk.

3 dl Universalbakmix från Urtekram
80 g smör
2 krm salt
2 krm xantangummi
1 stort ekoägg - ca 63 - 65 g

70 g lagrad ost i tunna skivor

300 g mycket lätt kokta rödbetor
1 stort fast och aromatiskt äpple - skalad och urkärnad vikt ca 160 g
½ paket getost - 75 g
 några kvistar färsk rosmarin

3 stora ekoägg à ca 64 g
1 boll mozarella - 125 g
1 dl grädde
2 krm vitlökspeppar
2 krm salt

Mixa ihop pajdegen och tryck ut den i en lite högre smord pajform med löstagbar botten. Låt degen gå ganska högt upp på kanterna. Nagga och ställ in i kylen en timme. Förgrädda sedan i 200 grader 10 minuter, och fodra genast med tunna ostskivor när pajskalet kommer ut ur ugnen.

Koka rödbetorna lite lätt och skala dem. Skär i bitar.
Skala och kärna ur äpplet och skär i bitar.
Fördela i pajskalet och smula över getosten.
Dra av bladen från rosmarinkvistarna och finhacka dem. Strö över.

Mixa ihop ägg, mozarella, grädde, salt och vitlökspeppar och häll över pajen.
Fortsätt grädda i samma ugnsvärme 40 - 45 minuter tills pajen fått fin färg och helt stannat i mitten.
Gräddningstiden kan variera beroende på material och utseende på pajformen, så håll nogrann koll.

Låt pajen få svalna lite och servera den som den är eller som tillbehör till kallskuret. Garnera gärna med en kvist färsk rosmarin.














2 kommentarer:

  1. En sådan här paj gjorde jag till min kräftskiva! Den blev riktigt god, getost och rödbetor är en sådan bra kombo! Dock hade jag inte äpple i, låter spännande! Istället toppade jag med pumpafrön, det blev fint färgkontrast och gav lite crunchighet, rekomenderas! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul Sara! Pumpafrön låter också gott. Rödbetor och getost är verkligen en superkombo. Tillsammans med äpple och rosmarin blir det ännu ett snäpp godare tycker jag. Roligt att du hörde av dig! Ha det gott!

      Radera