lördag 17 september 2016

Glutenfri blåbärssmulpaj med kokos, mandel, risflingor, vit choklad och kokossmör



Det hr blivit några blåbärsrecept nu, men det kan inte hjälpas. Det lär vara ett riktigt blåbärsår i år, så det kan väl passa. Den här goda glutenfria blåbärssmulpajen kan göras både med skogsplockade och odlade blåbär. Eftersom min skruttiga rygg och dito axel inte pallar för blåbärsplockande i skogen plockade jag på mig mina blåbär i affären. Det gick förträffligt det också. Det här var också en av de rätter jag bjöd på när UNT var här och gjorde matreportage.

Observera att jag använt kokosSMÖR, inte kokosolja i pajen. Det kallas ibland också för kokosmousse. Kokossmöret är pressat av torkat fruktkött från hela kokosnöten, och smakar fantastiskt både i bakverk, efterrätter och precis som det är på smörgås. Det finns av flera olika märken och kan köpas antingen på nätet eller i välsorterade hälsokostbutiker eller livsmedelsbutiker. Jag har bland annat köpt en sort på Life, och ICA Kvantum i Gränby har lovat mig att ta hem det för den som vill testa pajen.

600 g färska blåbär
1½ msk potatismjöl
1½ msk ljust råsocker
1 tsk äkta vaniljsocker
50 g mandelspån
50 g kokoschips
50 g risflingor
100 g vit choklad - eventuellt laktosfri eller helt mjölkfri
125 g kokossmör/mousse

Lägg blåbären i en smord form.
Blanda potatismjöl, socker och vaniljsocker och strö över.
Blanda ihop mandelspån, kokoschips, risflingor och hackad vit chokladoch strö över blåbären.
Smält kokossmöret i vattenbad och fördela över smulet.
Grädda i knappt 200 grader ca 20 - 25 minuter.
Servera pajen lite ljummen med lättvispad grädde av valfritt slag.













2 kommentarer:

  1. Så gott det ser ut! Vart får du tag på den stora burken med kokossmör?? :) Ha det så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bästa smulpajen Therése! Har gjort den hur många gånger som helst, både med blåbär, björnbär och plommon! Om jag inte minns fel köpte jag den på Gryningen i Stockholm. Brukar också finnas på Lifeland i Stockholm. På nätet också förstås. Lycka till att ha det bra du också!

      Radera