söndag 25 september 2016

Glutenfritt och mjölkfritt havreknäcke med frön



Hur många slags glutenfria frökex/knäcke har jag bakat? Jag kan knappast hålla räkningen. Jag har varit nöjd med de flesta, men lockas ändå att fortsätta exprimentera med olika blandningar. Det är ju så kul att pröva olika kombinationer! Men vet ni, nu tror jag bestämt att jag hittat det optimala fröknäcket. Det är femte satsen jag precis har bakat nu.

Den här gången har jag valt lite grövre glutenfria havregryn som bas och sedan plussat på med lite olika frön. Jag gjorde också knäcket lite tjockare och rustikare den här gången, men det innebär också lite längre gräddningstid i ugnen. En skiva med gott pålägg mättar bra till fukost eller mellanmål.

Jag har alltså gjort knäcket flera gånger, och eftersom det var så gott och försvann så snabbt ur brödburken slog jag till och gjorde dubbel sats den sista gången. Då lät jag också plåtarna med det utkavlade knäcket stå och torka till i rumstemperatur några timmar innan jag gräddade det eftersom jag hade annat i ugnen.

2 dl grova glutenfria havregryn
½ dl linfrökross
½ dl solrosfrön
½ dl pumpafrön
½ dl oskalade sesamfrön
2 msk hela linfrön - bruna eller gula
1 tsk husk

3 dl vatten
20 g rapsolja, avocadoolja, mandelolja eller kokosolja - har gjort med alla varianterna
flingsalt och eventuell valfri örtkrydda

Blanda alla torra ingredienser i en rymlig skål.
Koka upp vattnet tillsammans med oljan och slå det hett över gryn- och fröblandningen.
Rör om ordentligt och låt blandningen svalna och svälla övertäckt en timme.
Bred/kavla ut på bakpapprad plåt. Jag gned in kaveln med lite kokosolja och hjälpte sedan också till med lite vatten på händerna att få en fin och jämn rektangel.
Sporra ut rutor i önskad storlek och strö flingsalt och kanske någon örtkrydda över. Klappa försiktigt in salt och krydda så att det fastnar och inte trillar av efteråt.
Grädda  i vanlig ugn på 200 grader en halvtimme.
Sänk därefter till 75 grader och grädda vidare ytterligare en timme.
Stäng av ugnen och låt plåten stå kvar tills ugnen svalnat.
Bryt i bitar och förvara knäcket torrt.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar