torsdag 29 september 2016

Glutenfritt proteinbröd för muskelsvaga



Som jag har berättat tidigare så har jag det senaste året tappat en del i vikt, alldeles utan ansträngning, och alldeles utan att ens göra minsta försök i den vägen. Det har blivit sisådär sju kilo, men nu verkar det ha avstannat och till och med vänt uppåt lite igen. Det vore väl ingen större fara om det inte vore så att de där förlorade kilona mest bestod av muskler. Och mina muskler behöver jag! Med stigande ålder försvinner muskelmassan successivt alldeles av sig självt, och tappar man sen plötsligt kilon utan påvisbar anledning så är de VÄLDIGT mycket muskler som försvinner. Nåja, jag har gått igenom en del undersökningar och det verkar inte vara alltför alarmerande fel på mig tackochlov. Det kanske helt enkelt är LIVET och en del oro och olika bekymmer som är orsaken. Vad vet jag?

Hursomhelst gör jag vad jag kan för att hålla de muskler jag har vid god vigör, och ett sätt är bland annat att se till att peta i mig lite extra protein. Det skulle nog alla gamlingar behöva göra förresten. Lite proteinpowersmoothies på "äldris" hörrni! Och ett kokt ägg till frukost. Det skulle nog förebygga en hel del benbrott och annat elände!

Det här brödet är riktigt proppat med proteiner av finfint slag. Dessutom är det grovt, mustigt och gott med fibrer, mineraler och fettsyror. Det är gott som det är, men också förträffligt att rosta.

Min brödform är en fiffig historia med hål runtom som gör att värmen kommer åt överallt runtom så att brödet blir jämnt och fint gräddat. För att det inte ska sippra ut något i ugnen lägger jag också för säkerhets skull i ett bakpapper. Formen finns att köpa i köksbutiker och på Cervera, och det finns också pajformar och bakplåtar i samma utförande. Så här gör ni brödet, och har ni inte precis alla ingredienser hemma så byt ut efter tillgång och tycke.

5 dl riktigt kallt vatten direkt från kranen
50 g färsk jäst
½ dl yaconsirap, mörk flytande honung eller dadelsirap
2 msk avocadoolja, rapsolja eller pumpafröolja
2 stora ägg

2 dl mörkt teffmjöl
2 dl quinoaflingor
2 dl ljust bovetemjöl eller fullkornsrismjöl
1 dl quinoamjöl
1 dl kikärtsmjöl
1 dl Fibrex
½ dl chiaprotein
1 msk husk
1 msk baobabpulver eller annat fruktpulver

Lös jästen i vattnet och tillsätt därefter sirap, olja och uppvispat ägg.
Blanda alla torra ingredienser och tillsätt lite i taget medan maskinen arbetar.
Arbeta degen mycket väl i maskin ungefär 10 minuter.
Lägg den kladdiga degen i smord eller papprad bakform och släta till ytan.
Täck över och låt jäsa på sval plats.
Jag jäste mitt bröd ungefär fyra timmar i kylen och därefter en halvtimme i rumstemperatur innan jag penslade med lite yoghurt och strödde på linfrön.
Sätt in brödet längst ned i ugnen på 250 grader, och grädda en kvart.
Sänk värmen till 175 och grädda ytterligare en timme. Då var innertemperaturen 97 grader.
Jag tog upp brödet ur formen men hade kvar papperet, satte in i ugnen på nytt och stängde av värmen, Sen fick det stå tills ugnen hade svalnat.
Det blev faktiskt perfekt gräddat!
Linda in i bakdukar och låt svalna helt innan du skivar det.

PS Det supergoda knäcket som skymtar på bild hittar ni recept på här. DS















2 kommentarer: