måndag 19 september 2016

Glutenfri pizza à la Jansson



Om ni gillar pizza och om ni gillar Jansson så kommer ni garanterat att gilla den här pizzan, som kom till häromdagen när jag hade lite rester av kokt potatis och smetana i kylen. Tillsammans med en färdig glutenfri pizzabotten och en burk ansjovis, som jag också hittade i gömmorna, blev det en snabb och mättande middag. 

Tänker mig att pizzan också passar förträffligt, lite ljummen, som "nattamat" i lite mindre bitar.

Den färdiga glutenfria pizzabotten är bekväm att ha på lut i kylen och är i mitt tycke riktigt god, men självklart kan du använda vilken sorts pizzabotten du vill och i övrigt följa receptet.

1 färdig, kyld pizzabotten från Popbakery
ca 175 g kokt kylskåpskall, skalad potatis
25 g färskriven parmesan
ca 75 g smetana
2 krm ramslökssalt
1 ask ansjovis - 125 g
ca 80 g vällagrad ost, exzempelvis Prästost, Wästerbotten, Grevé eller Herrgård
oregano

Kavla ut pizzabotten tunt och vik upp en liten kant runtom så fyllningen håller sig på plats.
Nagga och förgrädda 5 minuter i 210 grader. (Står inte på bruksanvisningen, men jag brukar göra så)
Låt svalna en stund.

Finriv potatis och parmesan och blanda ihop med smetana och salt till en smet. Smaka av om det behövs mer salt, men osten brukar vara smakrik nog.
Bred ut potatisröran på den förgräddade pizzabotten.
Fördela avrunna ansjovisfiléer på, strö över oregano, och lägg på osten, skivad, smulad eller grovriven.
Höj värmen i ugnen till 220 och grädda tills osten bubblar gyllenbrunt, ca en kvart.
Buon appetito och smaklig spis!












3 kommentarer:

  1. Jösses, vad gott det ser ut och verkar vara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar B-M!! Det var verkligen riktigt gott. Och lite annorlunda än den vanliga pizzan med tomatsås. Rekommenderas absolut! Ha det bra!

      Radera
  2. Hej ! Jag har upptäckt dej nu

    SvaraRadera