söndag 31 augusti 2014

Wenngarn - ett utflyktsmål jag gärna rekommenderar



Idag tänkte jag faktiskt bjuda på ett litet bonusinlägg utöver mina vanliga varannandagsinlägg. Tänkte tipsa er om ett trevligt utflyktsmål. Kan det vara något?

Med jämna och ibland lite mer ojämna mellanrum brukar jag träffa några gamla kära exkollegor som jag jobbat ihop med, både på Akademiska sjukhuset och inom Primärvården. Tidigare har träffarna huvudsakligen bestått av resturangbesök med god mat och massor av prat på kvällstid, men efterom vi numera ofta är lediga även på dagen bestämde vi att begå den senaste träffen på dagtid och ha en heldag ihop. Vi valde att åka till Wenngarn, och det blev verkligen en mysig dag. Jag kan verkligen rekommendera er som bor här i Mälardalen med omnejd att göra ett besök där. Er andra också förresten. Det är nära till Arlanda.

Wenngarn har anor ända från 1100-talet, och hade sin "storhetstid" på 1600- talet. Sedan dess har det varit i olika ägor. Bl a har det under många år varit alkoholistanstalt både i statlig regi och i LP-stiftelsens regi. Förra hösten antog ett bolag vid namnet Sisyfos AB uppdraget att förvandla och fräscha upp slottet med omnejd, och nog är det ett Sisyfosarbete att rusta upp det som under så lång tid varit förfallet och övergivet. Men, men, man är på god väg. Själva slottet håller på att genomgå en stor ansiktslyftning och inrymmer nu ett litet café. Man har också slottsvisningar där man kan lära sig mer om slottets historia och beundra de vackra salarna. Den stora anstaltsbyggnaden har gjorts om till hotell och resturang, Hotell Anstalten, med moderna och ändamålsenliga konferenslokaler, och den vackra parken är på god väg att bli som i fornstora dagar. Man har stora planer för framtiden med olika aktiviteter och verksamheter. På helgerna serveras det afternoon tea (jajamän, även glutenfritt om man säger till i förväg) och i höst ska det även starta ett äppelmusteri och bryggeri. På det stora loppiset som drivs av en idrottsförening hittade jag diverse bloggattiraljer till riktiga fyndpriser. Kort sagt, det finns en hel del att utforska på Wenngarn.

Snopet nog glömde jag min kamera hemma, men här kommer i alla fall lite halvskruttiga mobilbilder från besöket nu i veckan. Maten var jättegod, och avnjöts tillsammans med Bellmanmusik i jazzton. Gå gärna in på hemsidan och botanisera mer i utbudet. Förresten, om du själv är arbetslös eller känner någon som är det och vill arbeta på Wenngarn så hör av dig dit. De söker personal både till kök, resturang och diverse annat eftersom verksamheten växer så det knakar.



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar