torsdag 28 augusti 2014

Enkel äppelefterrätt med glutenfritt chaismakande smultäcke



I förrgår fick ni ju tips på en god och nyttig frukostsmoothie gjord på hemmagjord kokosmjölk, och idag tänkte jag bjuda er på en enkel och lättgjord äppelefterrätt där kokosraspet som blev över kom till användning.

Tidigare har jag ju också berättat om ett chaisocker som jag testat, men eftersom det var i dyraste laget gjorde jag helt enkelt mitt eget chaisocker, som jag också använde i den här efterrätten. Receptet på det har jag lagt i ett separat inlägg, och det hittar du här. Det är väldigt behändigt att ha färdigt för att använda i krämer, bakverk, marmelader och smoothies.

Så här gör du efterrätten, som passar bra nu i äppeltider:

4 hyfsat stora äpplen av en fast, syrlig och aromatisk sort, ca 500 g

kokosrasp, ca 80 g - om du inte har överblivet rasp tar du ca 1 dl vanlig kokos
1 dl glutenfria havregryn eller hirsflingor
½ dl chaisocker
75 g kylskåpskallt smör - kokosolja för ett mjölkfritt alternativ
2 msk flytande ljus honung eller agavesirap

Skala, kärna ur och klyfta äpplena och lägg dem i en smord form.
Blanda ihop kokos, gryn/flingor och chaisocker, och blanda ihop med det kalla smöret eller kokosoljan till en smulig massa. Du kan också blanda ihop smulet för sig och sedan hyvla det kalla smöret över om du föredrar det.
Bred smulet över äpplena och ringla över honung.
Sätt in i ugnen på 200 grader 20 - 25 minuter beroende på äppelsort.
Servera gärna smulpajen lite ljummen med en klick vispad grädde - eventuellt av alternativ sort om du inte tål eller vill använda vanlig grädde.

Äpplena kan förstås bytas ut mot annan frukt som päron, plommon, persikor eller rabarber. I den här långpannekakan med rabarber har jag också använt chaisocker, men då med den köpta varianten.










2 kommentarer:

  1. Konstigt, jag har kommenterat detta tidigare men ser nu att den inte registrerats. Skumt. Hur som helst: vi åt upp nästan hela kakan i ett bums! Så god!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske var på Instagram som du kommenterade? Jag la ju upp en bild där. Hursomhelst var det roligt att ni gillade kakan.

      Radera