lördag 16 augusti 2014

Varmrökt sik med färskpotatis och hjortroncrème eller havtornscrème - riktig sommarmat



När vi nyligen var ute på en liten minisemestertripp till Västergötland och strosade i hamnen i Mariestad, passade vi också på att köpa fantastiskt fin varmrökt sik i ett av hamnstånden. Kylväskan och klamparna fanns självklart med, så det var bara att stoppa ned fisken och bege sig hemåt i värmen. När vi kom hem gick L ut i landet och plockade sallad och grävde upp lite potatis, och medan den kokade gjorde jag en jättegod sås till.

Hjortron eller havtorn (jag har gjort med båda delarna) låter kanske inte riktigt klokt till rökt fisk, men jag lovar att det var supergott. Brytningen med det söta och salta till den rökta fisken var hur lyckad som helst. Hjortronmarmeladen har jag fått av min svägerska som bor i Finland, och havtornsmarmeladen köpte jag på trädgårdsmässa i Rottneros. Den kommer från CC:s havtornsdelikatesser och är bland det godaste jag ätit i havtornsväg!! Förutom till såsen är den oslagbar till en bit mogen brie eller camembert.

Så här gör du såsen:

3/4 dl äkta majonnäs med citronsmak - jag använde färdigköpt den här gången
1 dl grekisk yoghurt
1 tsk dijonsenap
1 - 2 msk hjortronmarmelad eller havtornsmarmelad - smaka dig fram till rätt mängd
2 tsk pestokrydda med ramslök - eller annat örtsalt
några kvarnvarv hemgjort vitlökssalt

Blanda helt enkelt ihop alltsammans. Min hjortronmarmelad var redan befriad från kärnor, men om du använder vanlig hjortronsylt kan du passera den genom en finmaskig sil om du vill slippa kärnorna. Om du har tid kan såsen gärna få stå och mogna en stund i kylskåpet, men det hade vi inte tid att vänta på den här gången.

Välkommen till bords, och ha en riktigt fin helg allihop!

2 kommentarer:

  1. Havtornsmarmelad är galet gott till ostar, den där smaken är så otroligt speciell. Vi brukar köpa både marmeladen och juicen från Kiviks Musteri men aldrig att vi har provat göra en smarrig sås, det ska vi absolut lägga på minnet!

    Ha en fin vecka,
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen då tycker jag absolut ni ska pröva! Jag har testat många olika sorters havtornssylt och marmelad, men inte den från Kivik. Den är säkert god också. Annars kan jag verkligen rekommendera just den här sorten, den godaste hittills. Ha det gott ni också! Kram!

      Radera