lördag 30 augusti 2014

Glutenfri pizza på mix, med hemgjord tomatsås, grönsaker och eventuellt skinka



Idag tänkte jag tipsa er om en riktigt bra glutenfri pizzamix. Fast mix och mix förresten. I min värld är mix något man bara ska behöva tillsätta lite vatten eller möjligen smält smör och röra ihop, men den här pizzamixen kräver lite mer jobb. Men jag kan ändå rekommendera den, för den blev riktigt, riktigt god. Degen är dessutom väldigt lätthanterlig och lättkavlad. Jag gjorde inte riktigt enligt paketets anvisningar, men hyfsat nära. Mixen köpte jag på Senza Glutine, som också har en fysisk butik med allehanda glutenfria produkter i Stockholm. Så här gjorde jag min pizza som räckte till 4 hungriga och dessutom en rejäl matlåda:

1 förpackning glutenfri pizzamix, 500 g
10 g jäst
370 ml kallt vatten
2 msk olivolja

Häll mixen i i en stor skål. Lös jästen i lite av vattnet och tillsätt sedan resten av vattnet. Rör ned i mixen tillsammans med oljan. Arbeta ihop degen väl. Jag gjorde det för hand, men det går förstås också att göra i hushållsmaskin. Täck över och ställ in i kylskåpet att jäsa två timmar.
Ta upp degen på bakbord och arbeta igenom den. Dela i två delar och kavla ut varje del till en tunn platta stor som en ordinär långpanna. Jag kavlade direkt på bakplåtspapper.
Låt degen jäsa ytterligare ca 20 minuter.





Tomatsås:
2 burkar krossade tomater - Mutti
2 stora vitlöksklyftor - pressade
2 msk tomatpuré
1 tsk pizzakrydda
2 tsk plommonvinäger
1 tsk kokossocker

Låt krosset rinna av en kort stund i en sil. Blanda sedan alltsammans i en kastrull och låt koka ihop under lock till en ganska fast tomatsås/röra, 20 - 30 minuter. Om röran blir för lös kan du ha locket på glänt en stund på slutet så att vätskan avdunstar.
Låt tomatsåsen svalna till rumstemperatur.





2 bollar mozarella
ca 75 g riven ost
300 g champinjoner
1 liten zucchini
150 g rökt skinka - hoppa över om du kör vego och ta lite mer grönsaker i stället
oegano

Dela mozarellan i mindre bitar, skiva champinjonerna och zucchinin, strimla skinkan.
Bred ut tomatsåsen över pizzabottnarna och lägg på mozarella och riven ost.
Fördela champinjoner, zucchini och skinka över och strö på rikligt med oregano.
Grädda pizzorna i 225 graders ugnsvärme ca 20 minuter eller tills de ser färdiga ut.
Skär i bitar och njut. Buon apettito!










4 kommentarer:

  1. Kul med bra produkter som funkar son genvägar, även om det är kul att göra själv också :) Jag blev väldigt sugne på pizza när jag såg dina bilder här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Det här med glutenfri pizza kan vara lite knepigt att få till, men den här genvägen är definitivt ett bra alternativ. Ha en fin söndag, Sara!

      Radera
  2. Svar
    1. Tack Katarina! Hoppas allt är bra med dig! Kram!

      Radera