torsdag 14 augusti 2014

Kryddig hemkokt äppelkräm



Nu börjar våra transparanteäpplen att mogna så sakteliga, och jag har kokat min första äppelkräm för i år. Det blev en kryddig och god kräm med lätt sötma av ett kokosblomsflorsocker från Aman Prana. Om du inte har det i ditt skafferi skulle jag föreslå vanligt kokossocker eller ljust rårörssocker. Jag sötade som vanligt ganska sparsamt, men det gör du precis som du vill med.

Ät krämen - gärna fortfarande lite ljummen - med valfri mjölk eller gräddmjölk, eventuellt av någon alternativ sort om du inte tål eller vill använda vanlig mjölk.

500 - 525 g skalade, urkärnade och klyftade äpplen - gärna Transparente Blanche eller andra sommaräpplen

5 dl vatten
2 - 3 msk kokosblomsflorsocker
1 ganska stor kanelstång
3 hela kryddnejlikor
2 hela kardemummakapslar, lätt krossade
2 msk potatismjöl + lite vatten att röra ut med

Gör i ordning äpplena. Obs att den angivna vikten avser färdigberedda äppelklyftor.
Koka upp vatten med socker och kryddor. Lägg gärna nejlikorna och kardemumman i en kryddgömma, en tesil eller en liten bit gasväv så de lätt kan tas bort från den färdiga krämen.
Låt det koka ihop någon minut och lägg i äppelklyftorna.
Låt koka någon eller några minuter beroende på äppelsort. Eftersom jag använde Transparante Blanche behövdes bara någon minut. Använder du hårdare äpplen så behövs det längre koktid.
Ta upp nejlikor och kardemumma, men kanelen kan gärna få vara kvar. Ta kastrullen från värmen.
Rör ut potatismjölet i lite kallt vatten och rör ned i en tunn och fin stråle i krämen under flitig omrörning så det inte blir klumpar.
Låt krämen få ett hastigt uppkok på nytt och låt den sedan svalna.

Här hittar du ett annat recept på äppelkräm, med vanilj, lime och Limoncello








2 kommentarer:

  1. Åh vad gott! Jag längtar efter alla typer av äppelanrättningar du kommer att bjuda på! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag ser också fram emot att få frossa i äppelnrättningar! "One apple a day keeps the doctor away" sägs det ju, så vi kommer att bli hur pigga som helst!

      Radera