måndag 11 augusti 2014

Kakkalaset 2014 - kom och delta i den stora folkfesten



Jag kom på att jag ju måste påminna er om årets stora begivenhet här i mina hemtrakter, Kulturveckan. Den inleddes i fredags kväll med bygdespelet "När vinden vänder" av Karin Ahlinder, och fortsätter nu hela veckan med alla möjliga program innan veckan avslutas med finalkonsert i Rasbo kyrka på söndag kväll. Fr o m i år är Rasbo Kulturvecka också en del av Uppsala kommuns kultursatsning Kulturklassikern.

En stor och uppskattad programpunkt som brukar dra massor med folk är det stora Kakkalaset. Jag är egentligen ingen kakmänniska. Att kavla och knåpa och pynta är inte min grej. Men, men, den senaste veckan har jag ändå knåpat ihop lite glutenfria kakor till kalaset. Det går nämligen traditionsenligt av stapeln på lördag kl 14.00 vid Rasbo Gammelgård. Förra årets kalas slog rekord på alla håll och kanter, både vad gäller besöksantal (över 600), intäkter (36.000 kronor till Röda Korset) och kakätning (71!!!). Det sista är dock INGET jag rekommenderar - inte ens för den goda sakens skull. Jag tycker det brukar räcka med 4 eller 5 kakor, och det största problemet brukar vara vilka kakor man ska satsa på. I år ska det enligt ryktet bli 112 olika sorter att välja emellan.

Så här såg det ut förra året. Välkomna ni som är kaksugna och bor inom besöksavstånd! Och välkomna naturligtvis till hela veckans olika programpunkter. Gå gärna in på hemsidan och botanisera i programutbudet. Om du går på något av evenemangen får du en stämpel i ditt stämpelkort för Kulturklassikern.

2 kommentarer:

  1. Väl värt ett besök!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Hoppas att många letar sig fram till Gammelgården.

      Radera