fredag 22 augusti 2014

Goda, glutenfria köttbullar



Inga konstigheter alls. Bara ett helt gäng med goda köttbullar. Jag har gjort dem till olika begivenheter, och alla mumsar glatt och tycker bullarna är jättegoda. Det är en stor sats, så man får beväpna sig med ett uns tålamod innan man ställer sig och börjar trilla köttbullarna, men å andra sidan är det praktiskt att göra mycket på en gång och frysa in det som inte går åt. Välj en mulen eller regnig dag vetja, och plocka sen fram färdiga bullar ur frysen när solen gassar!

När jag gör så här stora satser brukar jag så gott som alltid steka ett smakprov innan jag sätter igång trillandet. Då är det lätt att justera smaksättning och kryddning.

När jag gör så här många köttbullar på en gång brukar jag bara bryna på dem hastigt i stekpanna och sedan grädda dem klara i ugn. Då blir det ganska enkelt och arbetsinsatsen blir inte oöverstiglig. Självklart kan du halvera receptet om du önskar det.

500 g nötfärs
500 g fläskfärs eller lammfärs
1 dl fullkornshirsflingor
2 msk PO-fiber
1 dl vatten
2 stora ekologiska ägg
2 pressade vitlöksklyftor
2 tsk dijonsenap
1 msk köttfärskrydda eller annan valfri kryddblandning
ganska många varv av mitt hemgjorda vitlökssalt

smör/olivolja till stekning

Blanda ihop hirsflingor, PO-fiber, vatten och ägg och låt svälla en stund. Pressa i vitlök, och rör ned senap och krydda. Arbeta ned färsen och kvarna över salt. Arbeta färsen jämn och smidig. Går lätt med rentvättade eller plastbehandskade händer.
Sätt igång och trilla köttbullar för glatta livet med lite olivolja på händerna eller handskarna.
Lägg bullarna på en stor skärbräda och låt dem temperera ungefär 20 minuter (om du inte redan haft köttfärsen ute en stund innan).
Hetta upp smör/olja i en stekpanna och bryn köttbullarna fint runtom i omgångar.
Hiva över alltsammans på en långpanna och efterstek bullarna i 200 graders ugnsvärme ca 7 - 8 minuter.

Ha en bra fredag allihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar