måndag 1 september 2014

Krämig smakrik mangoldlåda med ost och pistaschnötter - utan gluten



Tänk, första september redan! Den allra första riktiga höstdagen. Fast jag tycker förstås vi haft höst flera veckor redan! Regn och ruggväder. Jag vet att en del av er läntat efter höst, men jag hade gärna behållit sommaren lite längre. Det är bara att gilla läget! Idag ser det i alla fall ut att bli en riktigt solig och fin dag, och det gläder jag mig åt.

Vi har fått ganska mycket mangold i vårt grönsaksland, och sist jag stod och förvällde inför vinterns behov passade jag på att göra en riktigt god och smakrik mangoldlåda med ost. Eftersom det var måndag körde vi vego och åt lådan tillsammans med alldeles nyupptagen färskpotatis och lika nyupptagen sallad. Den dressade jag med en vinägrett gjord av olivolja, plommonbalsamico och ramslökssalt. Mums, mums!

Ha nu en riktigt fin Köttfri måndag allesammans!

250 g färsk mangold - spenat går förstås också bra

3 stora ekologiska ägg
1 boll mozarella, 125 g
40 g färskriven långlagrad parmesan - jag köper ofta min på italienska Martina i Uppsala
½ dl matgrädde
2 msk Kunglig Salladskrydda
ca 40 g grovt hackade pistaschnötter

Förväll mangolden hastigt i kokande lättsaltat vatten, spola av med kallt vatten och låt rinna av väl i en sil. Krama ur så mycket vätska som möjligt.
Lägg mangolden i en smord ugnsfast form.
Mixa ihop ägg, mozarella, parmesan, grädde och krydda till en jämn smet/röra och häll över spenaten. Rör runt lite så mangold och smet blandas.
Strö över nötterna och grädda i ca 200 grader ungefär en kvart. Smeten ska ha stannat men fortfarande kännas krämig.
Servera genast med nykokt potatis och sallad. Jag hade inga tomater på lut, annars skulle det ha piffat upp både smak- och färgmässigt. Tomater är ju gott till det mesta!










4 kommentarer:

  1. Låter jättegott! Mangold är ju så nyttig! Jag brukar använda mangold i mina gröna smoothies.
    Ha en toppen dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det härligt med mangold. Jag är lycklig nog som massor i mitt grönsaksland, så det blir en hel del rätter där det ingår. Pröva gärna lådan, den är jättegod! Kram!

      Radera
  2. Lyssnade på Karlavagnen nu i fredagskväll och det var intressant om gluten. Här är ett klipp:
    http://youtu.be/qiwmI-qAv60

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset Stissan! Jag har lyssnat, och tror också att de flesta äter alldeles för mycket sädesprodukter. Tror det är klokt att minska på brödintaget - även om man inte är uttalat glutenintolerant. Jag har läst Micke Håkanssons första bok. Läsvärd och skrämmande! Rekommenderar alla att lyssna på klippet!

      Radera