torsdag 30 maj 2013

Illgrön klorofyllsmoothie




Ännu en smoothievariant har kreerats här hemma till försommarfrukost. Lilla I har nämligen varit förkyld igen och hostat och snorat så man kan bli rent förskräckt. De där dagissnuvorna verkar vara av en outrotningsbar sort! Det gäller alltså för mormor att försöka mobilisera alla försvarsstyrkor som är möjliga för att stärka kroppen och immunförsvaret. Jag har ju inte hjärta att nobba de där snorpussarna! Den här klorofyllstinna och vitaminspäckade smoothien är alltså tillkommen i ett försök att hålla sig på benen. Smakar dessutom riktigt gott!

3 dl valfri mjölk - gärna egengjord mandelmjölk
½ liten avocado
½ liten banan
1 "näve" babyspenat
1 "tuss" persilja
1 "tuss" färska, späda nässlor - eller 1 tsk torkade malda nässlor
1 msk baobabpulver - bild ser du i det här fruktiga smoothiereceptet
1 msk färskpressad citron
(2 krm vaniljpulver eller någon tsk agavesirap)

Blanda allt och mixa till en slät och krämig smoothie.
Ha en fin och solig vårdag allihop!

4 kommentarer:

  1. Gott, gott! Jag har också gjort illgrön smoothie till mig igår! Med spirulina, baobab, acai, massvis med spenat och kiwi! :) Plis kokosmjölk. Gott blev det!
    Ska nu göra mandelmjölk också! Har köpt en speciell nötmjölkspåse! :)
    Ha en fin dag!
    kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din smoothie låter helt underbar - förutom att jag inte klarar att äta rå kiwi, då får jag blåsor i munnen. Tillagad går det bra. Nötmjölkspåse låter ju kul, men det går bra med en vanlig sil också, det brukar jag ta. Kram!

      Radera
  2. Låter som en riktigt vitaminbomb! Härligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Det gäller att rusta sig till tänderna för i morgon ska jag ha hand om lilla snorfröken igen!

      Radera