måndag 21 november 2011

Veckans vego - aubergine och zucchinigratäng med tomatsås och mozarella



Jag kan aldrig låta bli att gå in i olika delikatessbutiker när jag är på något nytt ställe. Trosa inget undantag. När jag såg skylten med Ost & Delikatess drogs jag obönhörligt dit, och förlorade mig i kryddor, oljor, marmelader och ostar. Bl a hittade jag en Mozarellamix, som inspirerade mig till veckans vegetariska recept - en aubergine- och zucchinigratäng med tomatsås och just mozarella. Mumsigt värre blev det!

Den som inte tål mjölkprodukter får helt enkelt hoppa över osten. Jag vet att det finns s k "veganmozarella" på bl a Goodstore i Stockholm, men jag har aldrig testat den, så jag törs inte utlova hur resultatet blir med den. Någon som har testat kanske kan tala om hur den funkar.

Tomatsåsen kan också användas till pizza, men låt den då koka ihop lite ytterligare så den inte blir så rinnig.

Tomatsås:
1 medelstor gul lök
2 vitlöksklyftor
1 tetra krossade tomater, 500 g
½ dl tomatpuré
½ msk kokossocker
salt och svartpeppar från kvarn
1 msk balsamvinäger
olivolja till stekning

2 stora auberginer
1 stor zucchini
1 dubbelförpackning mozarella, 250 g
1½ msk mozarellamix - eller annan valfri kryddblandning
ca 1 dl riven mozarella - finns att köpa färdigriven i påse

Skiva aubergine och zucchini, lägg ut på en skärbräda, och salta rikligt på skivorna. Låt stå en halvtimme och vätska ur.
Gör under tiden tomatsåsen. Finhacka lök och vitlök, och fräs glansigt i rikligt med olivolja.
Tillsätt krossade tomater, tomatpuré och kokossocker, och kvarna över rikligt med salt och svartpeppar.
Låt koka ihop på medelvärme ca 10 - 15 minuter. Smaka av med balsamvinäger och ev mer salt/peppar.

Skölj av aubergine- och zucchiniskivorna, och torka dem på hushållspapper eller lägg på en ren kökshandduk. Lägg skivorna på bakpapprade ugnsplåtar, och låt mjukna i ugnen ca 10 minuter på 225 graders ugnsvärme (jag tog båda plåtarna samtidigt på 200 grader varmluft).

Skiva mozarellan tunt.
Olja en ugnsform, och fördela 1/3 av aubergine/zucchini. Lägg på 1/3 av tomatsåsen, och sedan hälften av mozarellan och hälften av kryddmixen. Fortsätt ytterligare ett varv på samma sätt, och lägg sedan på den sista tredjedelen av aubergine/zucchiniblandningen och tomatsås. Strö över riven mozarella.
Grädda på 225 grader (eller 200 grader varmluft) ca 20 minuter tills gratängen börjar bubbla och få fin färg.
Låt stå några minuter för att "sätta sig" och servera sedan med sallad.














8 kommentarer:

  1. Låter gott, som vanligt :)
    Jag har faktiskt en liten förfrågan och önskan om ett recept här :) Jag, som sedan skoltid har rent ut sagt avskytt ärtsoppa, har nu på nåt konstigt vis börjat äta det flera gånger i veckan efter att ha provat en "korv" från ICA. Jag gillar det jättemycket, och billigt är det ju också för min studentkassa!
    Men det blir ju lite same same att äta de färdiga "korvarna", så kan inte du som är så duktig på soppor koka ihop ett ärtsopperecept :)? Du är väl inte heller något jättestort fan av det, men det vore roligt om du ville :) Kanske en utmaning till nästa veckas Vego-måndag, om man utesluter fläsket!? Helst på gula ärtor, men gröna är också en favorit! PUSS PUSS

    SvaraRadera
  2. mums, ser riktigt gott ut! det här ska jag nog försöka bjuda familjen på... :) och alltför exotiskt blir det inte, de äter ju både aubergine och zucchini nästan dagligdags härnere :)

    SvaraRadera
  3. Tja, det var ju en utmaning, Erika! Så sant att jag aldrig varit någon stor ärtsoppefan, men man kan ju ändra sig! Får försöka klura ut något.
    Angelica, så kul att du hittat till min blogg, ända från Italien! Ett stort fan av Italien och italiensk mat är jag i desto högre grad. Varmt välkommen tillbaka!

    SvaraRadera
  4. Såg gott ut! ;)

    Sv: Tack så mycket! :D

    SvaraRadera
  5. Du, vad jag har saknat dina inlägg, nu måste jag komma ifatt med läsningen här lite ;) Jag gör sådana här gratänger ibland, tycker de är fantastiskt goda! Men kokossocker har jag aldrig provat i tomatsås, och mozzarellamixen låter väldigt spännande! Bilderna är som vanligt superfina <3

    SvaraRadera
  6. Mmm, det där måste jag göra. Det senaste året har jag börjat att längta efter att äta aubergine. Tycker att det är så himla gott i maten!

    SvaraRadera
  7. Tack, Alexandra och Therése! Gratängen är faktiskt jättegod. Det blir rester av den till lunch idag. Kokossockret ska bara ge en liten brytning. Det är ett gammalt husmorsknep att ha en gnutta socker i just tomaträtter, men jag föredrar ju kokossocker, och använder det i stället. Mozarellamixen är jättegod, men det finns mixer och kryddblandningar med liknande innehåll av andra märken. Ha det gott båda två!

    SvaraRadera