tisdag 8 november 2011

Mormor Kjerstis glutenfria kolakakor



Inte kan man göra så mycket vettigt precis, när man just har blivit mormor för första gången! När jag läste på Linneas blogg om Mormors kolakakor insåg jag i alla fall att det var på tiden att jag också gjorde mormorskakor. Jag har ju faktiskt varit mormor i 2½ dygn nu! Ingen tid att förspilla!

Det blev de här glutenfria kolakakorna som vi medförde till de nyblivna föräldrarna igår kväll när vi för första gången träffade det lilla underverket. Kakorna kan lätt göras helt mjölkfria med mjölkfritt margarin.
Det "gröna" Jyttemjölet är en nyhet med bl a teff, råris och bovete som jag nu testade för första gången och som jag tyckte riktigt bra om!

Förfäras inte över att degen blir väldigt kladdig. Eftersom den innehåller husk (även i själva mjölblandningen) så sväller den efter en stund i kylskåpet. Om du vill kan du smaksätta kakorna ytterligare med kanel eller ingefära. Om du vill kan du också pensla kakorna med lite ägg och strö över hackad mandel, solrosfrön eller något annat som du gillar.


2 dl Jyttemjöl Fibra Teff - grön påse
1 dl kokospalmsocker
2 tsk fiberhusk
1 msk vaniljsocker
1½ tsk bakpulver
½ dl ljus ekologisk sirap
1 ägg
100 g smör eller mjölkfritt margarin
(1 tsk kanel eller ingefära)

Blanda ihop alla torra ingredienser i matberedaren.
Skär det kalla smöret/margarinet i kuber och lägg också i det.
Kör igång maskinen och kör det hela smuligt.
Tillsätt sirap och ägg medan maskinen är igång, och kör ihop till en ganska kletig deg.
Ta upp degen, och lägg in den i kylskåp att svälla ca en timme.
Dela degen i tre delar, och rulla ut till tjocka längder. Ta ev lite mjöl på händerna om det blir för kladdigt. 
Platta till ordentligt, och grädda i 175 graders ugnsvärme ca 15 minuter.
Skär i sneda bitar medan kakorna fortfarande är varma.
Förpacka lufttätt.










4 kommentarer:

  1. Ååå, grattis Mormor Kjersti!! Såklart att du måste göra egna mormorskolakakor :-) De ser supergoda ut! Måste hålla utkik efter den gröna jytte, tror inte att jag sett den tidigare!

    SvaraRadera
  2. Eller hur, Therése! Klart jag måste göra mormorskakor! Tack för grattiset! Både grönt och orange Jytte är nyheter. Ska testa det orange i veckan. Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Grattis, grattis mormor, njut av livets dessert! Kul med nya mjölblandningar, vad innehåller den som är orange?

    SvaraRadera
  4. Tack, Maja! Du kan tro att jag njuter, jag tänker på det lilla underverket varje minut nästan! Jag njöt av mina egna barn också, men då var det så fullt upp med allt, så nog är det skillnad. En riktigt njutbar dessert är det!
    Det orange Jyttemjölet innehåller majs, potatismjöl, råris, potatismos (ja, det står faktiskt så), bovete, betfiber och psylliumskal (d v s husk). Dessutom Johannisbröd, Xantargummi och Tarakärnmjöl som förtjockningsmedel (alla tre mycket vanliga i alla möjliga livsmedel). Jag ska försöka åstadkomma något av det, och återkommer om resultatet. Må så gott, och ha en härlig helg!

    SvaraRadera