lördag 15 oktober 2011

Lingonpannacotta med vit choklad - mjölkfri vid behov




Du kanske tror att höstens färg är glimmande gul, flammande röd eller rostigt brun? Fel, fel, fel! Nja, lite rätt kanske, men oktober månads färg är definitivt rosa! Det är nu vi på olika sätt uppmärksammar kampen mot bröstcancer och bidrar till forskningen genom att köpa Rosa Band, samla in pengar på Rosa Bandetgalan, köpa rosa varor och baka rosa godsaker. Många, många är drabbade, och jag tror de allra flesta av oss har någon i vår närhet som har drabbats. Som gammal onkologkurator har jag på nära håll sett vad denna hemska sjukdom kan ställa till med, och vill naturligtvis bidra på mitt sätt. Om inte annat kan vi alla köpa årets Rosa Band, som är formgivna av Lena Philipsson och hennes man Per Holknekt, och som finns i sex olika varianter, tre manliga och tre kvinnliga. Bröstcancer angår nämligen oss alla, både män och kvinnor!
Eftersom just bröstcancer är den allra vanligaste cancerformen har den fått sin egen månad och sin egen gala, men självklart ska vi därför inte glömma bort alla dem som drabbas av andra cancerformer. Det är alldeles för många fortfarande, även om forskningen går framåt när det gäller alla olika former av cancer, och alltfler räddas till livet.

Idag gör jag en milt rosafärgad pannacotta med vit choklad och syrliga, färska lingon som garnering.
Du som inte tål mjölk använder någon alternativgrädde och mjölkfri, vit choklad.

Jag förstärkte smaken med lite extra lingonpulver (Immun), men om du inte har det hemma kan du ta lite mer lingonsylt i stället. Sötman kan variera beroende på vilken choklad du använder, men ofta tycker jag att den vita chokladen är väldigt söt. Jag föreslår att du smakar av och ev friskar upp smaken med några droppar limesaft, alernativt tillsätter lite vaniljsocker.

Satsen räcker till tre större eller fyra mindre portioner.

2½ dl grädde
70 g vit choklad
½ dl rårörd, lättsockrad lingonsylt - köpt eller hemgjord
1 gelatinblad - eller agar-agarpulver för den som inte vill äta gelatin
1 tsk lingonpulver
(några droppar limesaft)
(lite vaniljsocker)

färska, eller djupfrysta, tinade lingon

Lägg gelatinbladet i blöt i kallt vatten.
Koka upp grädden, och bryt ned chokladen. Rör tills chokladen smält.
Lägg i gelatinbladet, och låt det smälta ned i den varma chokladgrädden.
Sila ned lingonsylten, och vispa ned lingonpulvret.
Häll upp i portionsskålar och ställ kallt, minst några timmar.
Garnera med lingon.







Förra året vid den här tiden skrev jag så här om Rosa Bandet, och bakade söta små Nipple Dreams. Receptet på dem hittar du här.

2 kommentarer:

  1. Jag är väldigt, VÄLDIGT intresserad av den där veganska vita chokladen alltså, jag MÅSTE prova den! Och visst är månaden oktober rosa, det går inte att ta miste på =D

    SvaraRadera
  2. Du får försöka leta upp den, Alexandra! Om inte annat så kan den köpas på nätet - som det mesta. Den är användbar till mycket, men jag tycker personligen den är lite väl söt att bara äta rakt upp och ned.

    SvaraRadera