fredag 14 oktober 2011

Kokosdoftande amerikanska pannkakor med sour-cream, färska bär och blåbärssirap - gluten och mjölkfria


Som jag berättade igår, så fick jag inspiration till de här pannkakorna när jag ramlade på en flaska blåbärssirap. Inspirationen räckte också till att göra egen blåbärssirap, som jag ringlade över pannkakorna. Eftersom sirapen är rejält söt är det gott med något syrligt som bryter av, så servera gärna sour-cream till, eller grekisk yoghurt blandad med vispad grädde.

Jag gräddade mina pannkakor i en ugnsplåt med plats för fyra. Jag stekte också två stycken i en liten blinipanna för att testa (de stekta ser du på bilden längst ned). Det var lite "pickligt" att vända på pannkakan, och du behöver en bra, riktigt böjlig stekspade. Det var betydligt mer behänddigt att grädda fyra åt gången i ugnen. Tio pannkakor fick jag ut av den här satsen.

Jag har också testat att frysa pannkakorna och värma dem i 150 graders ugnsvärme, och det gick förträffligt. De blev som nygräddade. Bra att veta om du vill bjuda många, och behöver förbereda.

Recept på andra amerikanska pannkakor och lite nostalgiminnen hittar du här.

1 dl kokosmjöl
1 dl fullkornshavremjöl
2 tsk bakpulver
2 krm salt
2 krm vaniljpulver - eller 1 tsk vaniljsocker
2 ägg
1 tetra kokosgrädde, 250 ml - eller riktigt krämig kokosmjölk
3/4 dl flytande kokosolja - värm i vattenbad

Blanda alla torra ingredienser i en skål.
Vispa ned ägg, kokosgrädde och kokosolja, och rör till en jämn smet. Den blir tjock, ungefär som tjock sockerkakssmet. Låt stå tio minuter.
Grädda antingen i ugnen på 225 graders ugnsvärme, eller stek plättar i en liten plättpanna eller blinipanna.
För mig tog det ca 8 minuter i ugnen per omgång. Jag torkade bara ur plåten, smorde lätt, och gjorde en ny omgång.








PS Häromdagen såg jag att min vanliga hälsokostbutik, Life, fått hem både kokosmjöl, skalade hampafrön, chiafrön, kokossocker och cacaonibs i sitt Superfruitsortiment. Och igår såg jag till min glädje att ICA Kvantum tagit hem både mandelmjölk/grädde, quinoamjölk och hasselnötsmjölk i sitt sortiment. Heja! Men Jyttemjöl och glutenfritt surdegspulver får du gå till grannen Coop för att hitta. Det är i alla fall glädjande tycker jag, att det blir allt lättare att få tag på sådant som man tidigare måst beställa på nätet eller leta upp specialaffärer för att få tag på. DS


2 kommentarer:

  1. Var har du köpt ugnsplåten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym, och tack för besöket! Jaadu, det var ju ett tag sedan, men om jag inte alldeles missminner mig köpte jag den i en köksbutik i Stockholm. Tror det var Cordon Bleu på Vasagatan, men är inte helt säker. Gjorde en snab googling för att se om jag kunde hitta nån liknande i någon nätbutik, men hittade ingen. Mitt råd är att du kollar i någon lite mer välsorterad köksbutik som just Cordon Bleu eller Lagamati. Lycka till!

      Radera