måndag 6 december 2010

Sötpotatis och kokossoppa


Jag har en alldeles väldigt stor förkärlek för soppor, och äter det flera gånger per vecka, ofta som lunch med en matig macka till. Jag tror den här speciella svagheten för soppa grundar sig i barndomen. Jag bodde ju i Congo, på en liten missionsstation, och det bästa jag visste när jag var barn, var att följa med mamma och pappa på resa ut till byarna runtomkring, där pappa lagade tänder (han var tandläkare) och mamma skötte sjukvård och barnhälsovård. På kvällen efter en hård dags arbete, gjorde mamma upp eld i spritköket, och kokade soppa på det som fanns att tillgå. Mest blev det grönsaker, men ibland också en höna. Sen åt vi medan mörkret sänkte sig, byeldarna började tändas, och alla den tropiska nattens ljud infann sig. Dova trummor, en hund som skällde, insekter som surrade. Jag kan inte återskapa allt det där, men jag kan laga en soppa med smak av sötpotatis och kokos, och jag kan sätta på en CD med afrikansk musik och återfå lite "hemlandstoner".
Receptet på soppan kommer här.

500 – 550 g sötpotatis
4 vitlöksklyftor
2 schalottenlökar
salt, peppar, olja
6 dl vatten
400 ml kokosmjölk, 1 burk
1 tärning grönsaksbuljong, alternativt 2 msk buljongpulver (ex vis Renée Voltaires lantbuljong)
rivet skal och saft av en lime
2 tsk Chermoula - nordafrikansk kryddmix från Santa Maria - alternativt din egen favoritkryddblandning
Skala potatisen och skär i kuber. Skala vitlöken och löken. Lägg allt på en oljad ugnsplåt (eller klädd med bakplåtspapper), Kvarna över salt och peppar, och ringla över olja. Ugnsbaka i 200 grader ca 20 minuter.
Häll över i en gryta, och mixa helt slätt tillsammans med hälften av vattnet.
Tillsätt resten av vattnet och kokosmjölken samt buljongtärning/pulver, lime och krydda. Koka upp och smaka av. Späd ev med lite mer vatten om du tycker soppan är för tjock. Servera med lite mjukfräst purjo och några skalade räkor i varje tallrik. Gott bröd till.




2 kommentarer: