måndag 20 december 2010

Rotfruktslåda på mitt sätt



Under den tid jag arbetade på onkologen här i stan, hade jag förmånen att under nästan 11 års tid få följa Allis liv. Hon kom från Finland, och varje jul kom hon till mig med en kasse med sitt hemlands julspecialiteter. Det var inte lönt att försöka få henne att avstå, det gav jag upp med! Kassen innehöll smördegsstjärnor med plommonfyllning, kvargkaka, och två rotfruktslådor, en med morot, en med kålrot. Jag fick aldrig något recept, när jag frågade skrattade Alli bara, och sa att "det var inte så noga" hon gjorde allting på en "höft". Alli finns inte mer, men jag tänker med värme både på henne, hennes julkasse, och hennes lådor, som under många år var ett stående inslag på vårt julbord.
Mina vuxna döttrar pratar  fortfarande med längtan - kanske inte så mycket om lådorna - men om kvargkakan.
Här kommer min egen variant av rotfruktslåda, där jag har blandat flera olika sorters rötter till en smakrik mix. Ett utmärkt vegetariskt inslag på julbordet, men kan ätas året om.
Mjölkallergiker byter till någon "alternativgrädde" samt mjölkfritt margarin.

1 kg rotfrukter - skalad vikt. Jag tog 150 g rotselleri, och knappt 300 g vardera av morot, palsternacka och kålrot
1 bit färsk ingefära, ca 20 g
1 l kraftig hönsbuljong eller grönsaksbuljong - vatten + tärning eller buljongpulver
1 dl valfri grädde
1 ägg
1½ tsk salt
1 tsk kanel
2 msk mörk agavesirap eller vanlig sirap
2 msk ströbröd - vanligt eller glutenfritt
ca 20 g hyvlat kallt smör eller margarin

Skala rotfrukterna, och tärna dem. Skala och hacka ingefäran.
Koka alltsammans mjukt i buljongen, ca 20 minuter.
Häll av buljongen, men spar den.
Mosa/stöt rotfrukterna.
Vispa ihop ägg, grädde, sirap och kryddor, och rör ned rotfruktsmoset.
Bred ut i en smord form, strö över ströbröd och hyvla över kallt smör/margarin.
Grädda lådan i 200 graders ugnsvärme, ca 30 minuter.

Rotfruktsbuljongen sparar du i kyl eller frys, för att koka en grönkålssoppa med extra sting på. Recept följer.





3 kommentarer:

  1. Håhå vad gott! Kan du inte göra ett försök på kvargkakan också... Pleeeeease :-)

    SvaraRadera
  2. Kvargkakan gillade jag måttligt men rotfruktslådorna var toppen!

    SvaraRadera
  3. Där ser man! Minnet sviktar tydligen, jag hade för mig att det var kvargkakan som var allas favorit. Tja, jag får väl försöka att rekonstruera den - när andan faller på och tiden räcker till.

    SvaraRadera