onsdag 22 december 2010

Pepparkakscheesecakes - glutenfria


Jag hade tänkt göra en sats pepparkakor till, men eftersom jag har en trasig och trilskande axel har jag fått kavlingsförbud av min sjukgymnast. Det blev till att köpa färdiga pepparkakor i stället. Jag ville pröva en ny sort, från Crazy Bakers denna gång, men de stackarna hade uppenbarligen levt ett hårt liv, för det var bara tre stycken som var hela. Dem åt jag upp, och lite "krafs" till, men sen bestämde jag mig för att göra pepparkakscheesecakes av resten. Ur det som är trasigt kan något alldeles nytt födas, det gäller inte bara pepparkakor!
Mina är av nödvändighet glutenfria, men det går naturligtvis att göra på vanliga pepparkakor också. Mjölkallergiker byter till färskost av soja - ex vis Tofulines Creamy Spread - och sojacremefraiche, samt choklad av rismjölk.

75 g pepparkakor
35 - 40 g smör eller kokosolja

75 g naturell färskost, ex vis Philadelphia
75 g grekisk yoghurt
1 ägg
1 msk vaniljsocker
20 g vit choklad, gärna med limesmak
några droppar citron om du har naturell choklad

1 dl sylt av svarta körsbär, björnbär eller lingon + ½ dl vatten
1 gelatinblad - alternativt agar agarpulver

Krossa pepparkakorna fint i matberedare, och tillsätt smör eller olja.
Fördela massan i 4 ugnsfasta portionsformar eller en lite större form.
Grädda i 200 graders ugnsvärme knappt 10 minuter.
Vispa ihop färskost, yoghurt, ägg, vaniljsocker och smält choklad till en jämn smet, och fördela över pepparkaksbottnarna.
Fortsätt grädda i samma ugnsvärme ca 15 minuter. Ta ut och låt svalna.
Blötlägg gelatinbladet i kallt vatten fem minuter.
Värm sylten med vattnet i en kastrull, och låt gelatinbladet smälta ned i sylten. Låt svalna lite, och fördela på cheesecaken. Ställ kallt.
Garnera ev med några bär eller något grönt som citronmeliss.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar