måndag 29 november 2010

Supernyttigt supergott grovt glutenfritt formbröd




Jag har sagt det förr, och jag upprepar mig. Det är inte alldeles lätt att få gott glutenfritt bröd när man är ute någonstans. Jag brukar oftast ta med mig eget bröd, men häromsistens när maken och jag skulle åka bort hade jag glömt det. Vi hade startat tidigt, och vid 10-tiden kändes det lagom med smörgåsfika. Vi stannade vid ett större fik, men inget glutenfritt gick att uppbringa. Det löste sig så att jag travade iväg till en närbelägen ICA-butik, och köpte en påse djupfrysta glutenfria bullar, som fiket sedan gjorde i ordning åt mig. Visst kan köpebrödet vara okej - i nödfall -  men det är inte så svårt att baka eget bröd, som är bra mycket nyttigare, och inte innehåller en massa konstigheter. Det här brödet är lättgjort, och blir saftigt och gott.
När du ändå är igång föreslår jag att du samtidigt som du mäter upp ingredienserna till det här baket gör i ordning en plastpåse med en sats till av alla torra ingredienser. Då är det lätt nästa gång att bara vispa ut fiberhusken och tillsätta olja och yoghurt. Russin och lingon kan bytas mot andra bär, gojibär, inkabär, aprikoser, plommon eller något annat gott som du tycker om.

1 msk fiberhusk
1½ dl vatten

4 dl Alf Spångbergs specialgrötblandning (eller gör en egen blandning av amarant, boveteflingor, quinoaflingor, hirsflingor)
5 dl rårismjöl - eller vanligt rismjöl om du har svårt att få tag i rårismjöl
1 dl pumpakärnor
½ dl krossade linfrön
½ dl nyponmjöl
1 dl ljusa russin
1 dl torkade lingon
1 tsk salt
2 tsk bikarbonat
½ msk mald pomerans
½ dl rapsolja eller avocadoolja
1 förpackning naturell sojayoghurt, 0,75 l + ½ dl vatten - alt 8 dl vanlig eller laktosfri yoghurt


Vispa ut fiberhusken i vatten i en skål, och låt stå och svälla 10 – 15 minuter. (Gör brödet saftigare och mer lättskivat).
Blanda alla torra ingredienser i en rymlig skål, och rör ned fiberhuskgelén, oljan och yoghurten. Blanda om ordentligt, och häll smeten i en mycket väl smord form på 1½ liter, gärna med släpp-lättbeläggning. Slå formen lätt mot ett hårt underlag så att smeten fördelas jämnt, och släta till ytan.
Grädda längst ned i ugnen 1 timme och 30 minuter i 175 graders ugnsvärme. Stjälp försiktigt bröden ur formen, lägg det upp och ned på ett galler, och fortsätt grädda ytterligare ca 30 minuter, ett snäpp högre upp i ugnen. Knacka på brödet. Det ska låta ihåligt.
Linda in brödet ordentligt, gärna i dubbla bakdukar, och låt svalna på galler. Låt det kallna helt, gärna till nästa dag, innan du skivar det i tunna skivor och fryser in.





1 kommentar: