fredag 29 juni 2012

Pasta alla Carbonara - men med soltorkade tomater



Igår blev det Pasta alla Carbonara här hemma hos oss. Men det var verkligen ingen hit ur skönhets- och fotosynpunkt med vita tallrikar till den vita pastan. Det skulle jag förstås ha tänkt på! Jag var helt enkelt tvungen att pytsa i lite soltorkade tomater för att det inte skulle se för mesigt ut! Förresten blev det nog extra gott också även om det inte ingår i originalreceptet!

Pasta alla Carbonara är en klassisk italiensk, ganska enkel anrättning med pasta, äggula och skinka eller bacon. Och så massor med nykvarnad svartpeppar förstås! Den ska symbolisera kolstänk, för namnet betyder helt enkelt "Kolarhustruns pasta" (eller Sotarhustruns pasta som jag också sett den benämnas).

Jag gjorde förstås min carbonara glutenfri med thailändska risnudlar (märke King Soba), men du väljer naturligtvis vilken pasta du vill. Baconet kan bytas mot magrare kalkonbacon för den som så önskar.

Det här blev lagom för oss två här hemma.

2 portioner risnudlar
½ paket bacon - helst ekologisk
2 äggulor
½ - 3/4 dl soltorkade körsbärstomater
½ dl nyriven parmesan
nykvarnad svartpeppar

Stek baconet knaprigt och låt rinna av.
Koka pastan enligt anvisning på förpackningen.
Lägg upp pastan på varma tallrikar, strö över parmesan.
Fördela bacon och tomater över.
Lägg en gula i mitten, och kvarna över pepparn. Servera genast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar