söndag 24 juni 2012

Det här fick följa med hem från Italien

Jag älskar att strosa runt i olika matbutiker när jag är utomlands - och på andra orter i Sverige också för den delen. Ofta hittar jag spännande kryddor, marmelader, inläggningar och köksprylar, sånt som inte finns på hemmaplan. Veckan i Italien var förstås inget undantag. Tyvärr är ju på utrymme och vikt begränsat när det gäller flygbagage, så det blev inte så mycket som jag hoppats, men lite i alla fall. Hade tänkt proviantera med olivolja och annat smått och gott i tax-free, men dessvärre satt vi fast i bilkö så länge att vi höll på att missa planet. Vi hann inte ens fika på flygplatsen, och definitivt inte strosa i några tax-freebutiker!

Här ser ni det som fick följa med hem den här gången.

En "riktig" espressobryggare och kaffe därtill.


En rejäl bit riktigt lagrad parmesan, och en bit gorgonzola av den där sorten som nästan traskar iväg av sig självt om man inte håller ett vakande öga på den!


Glutenfri pasta. Iitalienarna är suveräna på det, och nästan all glutenfri pasta som finns här hemma på butikshyllorna har italienskt ursprung. Jag köpte också rolig, flerfärgad, vanlig pasta som present till döttrarna.


Torkad svamp, soltorkade tomater och en rolig kryddblandning till pasta eller bruschetta.



Marmelad på giuggiola, som enligt vad man sade bara växer i trakterna kring Arqua Petrarca, där jag också köpte marmeladen. Fick aldrig klart för mig vad det var för slags frukt, men när jag kom hem och började googla på den visade det sig lustigt nog vara samma sak som juju-bär (alternativt bröstbär eller kinesiska dadlar) som jag köpt torkade här hemma veckan innan och använt i raw-foodbollar. Recept på dem kommer snart.

Kastanjekräm. Ni får gärna ge mig tips på vad den kan användas till. Jag har ingen aning, men håller på och klurar som bäst! Tårtfyllning? Tillbehör till amerikanska pannkakor? Alla uppslag mottages tacksamt!

Svärsönerna fick varsitt roligt förkläde med matmotiv som förhoppningsvis ska bli flitigt använda i köket.


Om ni skyndar er att lämna ett litet avtryck i det här inlägget så hinner ni vara med på utlottningen. Kl 18 i kväll stänger jag obönhörligt butiken och drar vinnarna. Resultatet publiceras någon gång under morgondagen.

8 kommentarer:

  1. Ah, jag tycker att det verkar, som om du ändå har haft en rätt så stor resväska med dig! ;)

    Roligt att testa nya produkter. Kastanjekräm är lite speciellt, brukar ha en rätt torr smak. I Schweiz pressade man den genom en potatispress, så att det blir långa maskar. Sedan serverar man det med glass, maränger och vispgrädde.

    SvaraRadera
  2. Tips för din crema di maroni... som jag tror är samma sak som crème de marrons!
    http://fransktkok.typepad.com/i_mitt_franska_kk/2012/02/g%C3%A2teau-%C3%A0-la-cr%C3%A8me-de-marrons-kastanjekr%C3%A4mskaka.html

    Tack för din kommentar, vi hörs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för tipset, Anette! Och du också Tina! Jag förstår inte varför din kommentar inte syns på bloggen, men jag har sett den på mailen.

      Radera
  3. Oj vad mycket kul du lyckades få med dig hem som det var; förstår besvikelsen över att inte hinna med tax-freestrosandet, tur att du handlade lite innan och inte sparade allt till flygresan hem! Den där flerfärgade pastan var ju hur snygg som helst, mer som en prydnad än något annat! Och kastanjekrämen låter väldigt spännande <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas verkligen att pastan är lika god som den ser ut! Kastanjekräm har jag aldrig prövat tidigare, så det ser jag fram emot att testa.

      Radera
  4. Jag kommer just från Danmark. För andra gången i rad jag är där blir jag ledsen och besviken. Fruktansvärt land för en glutenallergiker!
    GlutenElin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så tråkigt, Elin!! Jag har ingen erfarenhet av Danmark när det gäller glutenfritt, kan inte erinra mig att jag varit där sedan jag började äta glutenfritt. Du får resa till Italien nästa gång i stället!! Där finns det t o m särskilt glutencertifierade resturanger, och det var inga problem att äta glutenfritt på vanliga resturanger heller. Hoppas du får en fortsatt härlig sommar!

      Radera
  5. Ja, det får det bli. Låter uuuunderbart!
    Detsamma till dig!
    Kram Elin

    SvaraRadera