måndag 23 april 2012

Spenat- och avocadopesto med pistaschnötter och Prästost



Men hallå, varför har jag aldrig kommit på det här tidigare? Det blev ju jättegott, och det var mest slumpen som gjorde att rätten kom till överhuvudtaget. Gick en runda i köket och kollade vad som fanns att göra något vegetariskt av, och det här blev resultatet. En riktigt näringstät, vitamin- och mineralspäckad pesto. Det får alltså bli veckans vegetariska middag.

Jag funderade ett tag på att använda avocadoolja i peston, men avstod vid närmare eftertanke. Tror att det hade blivit lite för mycket av det goda eftersom den oljan är ganska intensiv, nästan lite "jolmig" i smaken. Jag tog min fina jungfrurapsolja i stället, men det går säkert också med en lite mildare jungfruolivolja. När nässlorna behagar dyka upp ska jag nog testa att göra en nässelvariant också.

Om du är vegan hoppar du över osten. Det blir förstås inte riktigt samma sak, men gott det också.

Satsen räcker gott och väl till fyra personer, för peston är ganska mäktig. Servera den med valfri pasta.

1 dl osaltade pistaschnötter
1 vitlöksklyfta
1 avocado
ca 50 g färsk spenat, gärna babyspenat
½ pressad lime, ca 1 msk saft
½ - 3/4 dl mild jungfrurapsolja
ca 50 g riven, smakrik ost - jag tog Prästost
1 tsk italiensk salladskrydda
lite salt från kvarn

Grovmixa nötterna först, och tillsätt sedan allt det andra. Ta den mindre mängden olja till att börja med, och tillsätt lite mer tills den får lagom konsistens. Mixa till en jämn pesto. Smaka av och tillsätt ev mer krydda,  salt eller lime.







2 kommentarer:

  1. Tack så himla mycket för tipset om andra ställen att handla kryddor på, ska absolut ta och kolla upp det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen orsak, man måste ju hjälpa varandra här i bloggvärlden!

      Radera