onsdag 11 april 2012

Cypernfrukost

Först vill jag påminna er som vunnit i min utlottning och som ännu inte hört av er - Gluten-Elin, Ankan och Therése -  att maila mig era namn och adresser så att jag kan skicka er vinsterna så snart som möjligt.

Som jag antytt tidigare har jag varit på Cypern en vecka. Maken skulle på en kurs (nog är det knepigt att det blir billigare att anordna en kurs på Cypern än i Sverige!) och jag fick chansen att följa med -  till egen kostnad naturligtvis. Tänkte att jag skulle må bra av lite sol och värme efter denna bedrövliga höst/vinter/vår där infektionerna och olika farsoter avlöst varandra. Nja, så mycket sol och värme blev det inte! Ingen överkonsumtion av solkräm om man säger så! Men skönt var det i alla fall, och vila, läsning, promenader och lite bloggande blev det. Underbart att få äta den goda grekiska/cypriotiska maten igen, och härligt att få sätta sig till uppdukad frukostbuffé!

Det här var min stående frukost. Kan ni begripa att det finns folk som väljer att äta enbart rostat bröd med marmelad till frukost när borden dignar av frukt, grönsaker och andra godsaker?

Tjock grekisk yoghurt med pumpafrön, solrosfrön, kokos, katrinplommon, farligt goda russin och persikor.


Frukttallrik med melon, apelsiner, kiwi - och banan, som jag hoppade över den här gången.

Äggröra, bacon, stekt halloumi, ugnsbakade tomater och oliver. Kaffe avrundade förstås som vanligt.

Ni kanske förstår att jag mer än väl höll mig mätt till lunchen! Nu är det vardag med gröt och smoothies som gäller igen, men det är inte så dumt det heller!

4 kommentarer:

  1. Synd att det inte blev mer sol, men skönt som du säger med full avkoppling och god mat serverad! Jag hade också valt din typ av frukost!! : - )
    /Maria B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra, Maria! Jag trodde inget annat heller! Ibland är det faktiskt svårt att hålla sig i skinnet och låta bli att kommentera omgivningens vanor, men jag lovar att jag skötte mig exemplariskt!! Och var och en måste ju få välja själv och bli salig på sin egen fason. Ha en fortsatt bra onsdag!

      Radera
  2. Jag älskar frukost! Det är ju det absolut bästa med att bo på hotell, hemma i Sverige eller utomlands! Men hemma blir det microgröt som gäller, ståendes i köket innan man far i väg till skolan. Skönt att helgen finns, så man får lyxa lite :) Bra att du är bra på frukost, ser alltid så mumsigt ut när du gör frukostinlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att det är svårt att hinna med, men microgröt är väl helt ok. Du fpr ta igen ordentligt på helgerna, och lyxa till det lite mer!

      Radera