söndag 15 juli 2012

Tips på "matig" sommarlektyr



Jag älskar mat, och jag älskar att läsa om mat! Jag har ofta en trave kokböcker på nattduksbordet som kvällslektyr. Maken förundras ständigt över hur jag kan ligga och sucka hänfört - alternativt dregla - över några buntar sparris, ett par deciliter hollandaisesås och en driva parmesan! Eller något annat smaskigt! Det är inte ett dugg svårt! Men jag tycker också om att läsa allt möjligt annat, deckare, romaner, novellsamlingar, biografier, och en och annan mer fackbetonad psykologibok (allt färre sedan jag slutade jobba dock). Riktigt kluriga psykologiska thrillers är jag lite extra svag för. Om böckerna dessutom innehåller färgstarka beskrivningar på matmiljöer, maträtter eller måltider fastnar jag direkt!

En författare som verkligen lyckas kombinera berättandet med matbeskrivningar så att man riktigt förnimmer dofterna och smakerna är brittiska författarinnan Joanne Harris. Hennes mor är fransyska, och det franska arvet märks tydligt i flera av hennes böcker. Mest känd är väl "Choklad", som blev Joanne Harris internationella genombrott, och som säkert många av er sett i filmversionen "Chocolat" i Lasse Hallströms regi. Den som är nyfiken på hur det gick sedan för Anouk och hennes mamma Vianne, kan läsa uppföljaren "Karamellskorna", som är en smått otrolig och fantasieggande berättelse, full av färger, smaker och dofter!
I den nyligen släppta "Peaches for Monsieur Le Curé" får vi fortsätta följa Viannes liv tillsammans med dottern Anouk och kärleken Roux. Den finns - såvitt jag vet i alla fall - ännu inte i svensk översättning, men kommer säkert snart, för Joanne Harris böcker är med rätta populära. Den som är bekväm med att läsa engelska får nöja sig med originalutgåvan så länge.

Böckerna "En smak av vin" och "En doft av apelsin" är också läsvärda, och mycket tilltalande för en inbiten matnörd och frankofil.

Både "Choklad", "En smak av vin" och "En doft av apelsin" finns i pocket, och just nu kan du passa på att köpa alla tre i en presentbox från Adlibris. Kostar bara 114:- tillsammans, och då har du härlig sommarlektyr i flera dagar! Själv tänker jag ge mig i kast med en av Joanne Harris senaste, "Kärt barn", som enligt beskrivningen är en riktigt nervkittlande, psykologisk thriller. Jag hoppas att den även innehåller en del mat!

Om inte får jag väl trösta mig med hennes härliga och frestande franska kokbok. Den kan varmt rekommenderas vid muntorrhet! Dregelfaktorn är hög, jag lovar!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar