lördag 29 december 2012

Julmatsrester kan bli fest


Har ni några julmatsrester kvar i kylskåpet? Om ni liknar mig är sannolikheten ganska stor. Jag tar alltid i lite för mycket av rädsla för att maten inte ska räcka. Ibland blir det förargliga småskvättar  eller stumpar kvar, och man vet inte riktigt vad man ska göra med dem. Förtvivla inte! Det mesta kan få nytt liv och en andra chans.

Kokt potatis t ex, kan användas till mycket. Potatisbullar är ju en klassiker, och kan smaksättas på en massa olika sätt. Du kan pytsa i skinka, lax eller grönsaker. Jag gjorde alldeles vanliga potatisbullar på riven potatis, ägg, pressad vitlök och en god kryddblandning. Vet ni vad vi åt till i stället för den traditionella lingonsylten? Jo sillsallad som det fanns lite kvar av i en burk. Jag blandade ut den med ungefär en tredjedels burk smetana som jag också hittade i gömmorna. Supergott till potatisbullarna!



Julskinkan är ju sååå god de första dagarna, men sen har den gärna en tendens att bli lite torr. Jag mixade den och la i en paj, tillsammans med överbliven stuvad grönkål som vi tidigare ätit till stekt prinskorv och potatis. Äggsmeten fick extra smak av den sista lilla resten av julsenap och lite olika sorters riven ost.



Har du kanske några bitar inlagd sill kvar. Hacka den fint, fint, och blanda med riktigt fint tärnad kokt potatis. Bind ihop med crème fraiche eller turkisk yoghurt, en gnutta majonnäs och en ännu mindre gnutta senap, och lägg på en knäckemacka eller en lite grövre mjuk macka. Mums, mums!



Rester av gravad, rimmad eller kallrökt lax förvandlas lätt till goda laxplättar, och rester av hovmästarsåsen blir en god sås utökad med crème fraiche eller yoghurt.



Förutom potatisbullar platsar den överblivna kokta potatisen även i brödbak och kakbak. Om du inte redan har testat min potatis.- och mandeltårta som jag vann pris med i Buffés potatistävling så GÖR det! Jag tror aldrig jag har fått så mycket positiv respons på ett recept som på det.



Kall risgrynsgröt som blivit kvar är en ren välsignelse! Du kan blanda gröten med några ägg, lite grädde och saffran och grädda en ljuvlig saffranspannkaka, du kan blanda gröten med lite vispad grädde och vaniljsocker och servera en varm eller kall bärsås till, och du kan servera gröten med ingefärsmarinerade apelsiner till. Du som vill göra en mjölkfri risgröt hittar ett recept här.

När du tröttnat på att knapra pepparkakor med ädelost kan du göra en god pepparkakscheesecake, glutenfri eller vanlig, mjölkfri eller "vanlig", alltefter behov.
 
Ha en fortsatt härlig helg go´vänner!

 

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Så kul att du tycker det, Pontus! Ha en fortsatt bra helg, och varmt välkommen tillbaka!

      Radera
  2. Oh, så gott! Det är klart att man ska ta vara på rester och inte slänga mat!
    Ha en underbar lördag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  3. Åh vad du är påhittig! :) Tänk om man hade den återvinnarskallen, bra att du inspirerar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan du med! Och säkert många andra också. Handlar bara om att våga vidga vyerna lite grann. Ha en finfin dag och jobba inte ihjäl dig!

      Radera