tisdag 8 februari 2011

Kjerstis Italienska mandelkakor - ca 50 st



I höstas utlyste tidningen Land - som för övrigt är en både innehållsrik och matnyttig tidning inte bara för "lantisar" - en tävling om bästa småkakan. Jag skickade på skoj in ett recept på mandelkakor, som jag brukar förfärdiga till vårt stora Kakkalas i bygden. För några dagar sedan fick jag veta att jag fanns med på tjugo -i-topplistan, och i veckans nummer av Land presenteras ett gäng läckra kakor. Så om du är kaksugen rekommenderar jag att du köper en tidning. Vinsten? En trevlig kokbok, och det kan man inte få för många av. "Fika med vänner" heter den.
De här kakorna innehåller varken gluten eller mjölk, och kan därför ätas av de flesta – under förutsättning att man tål mandel förstås. Rismjöl hittar Du i de flesta livsmedelsaffärer eller i hälsokosten. Kakorna är goda på vanligt kaffekalas, men passar också som tillbehör till dessert, ex vis till en fräsch fruktsallad eller sorbet. Ibland gör jag lite större kakor – anpassa då gräddningstiden -  och doppar halva kakorna i choklad med citronsmak som fått smälta på svag värme i vattenbad. Jag använder Marabou Premium Cocoa Lemon, 70%.
Om du hoppas över garneringsmandeln, kan du också använda kakorna som bas till mandelbiskvier, och bre chokladsmörkräm på den platta sidan, och sedan glasera kakorna med smält mörk choklad.

Du kan förenkla genom att använda färdigt mandelmjöl, ex vis från LCHF-butiken.
Lägger Du några mandelkakor i en cellofanpåse har Du en trevlig gåbort-present.

3 hg sötmandel - jag tog hälften skållade och hälften oskållade, men det väljer Du själv
3 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
1 dl rismjöl
5 äggvitor
½ dl Limoncello citronlikör (kan bytas mot pressad citron eller lime)

Garnering: mandlar – hela eller delade i halvor samt ev choklad

Skålla, skala och mal mandeln på mandelkvarn.
Blanda med siktat florsocker, vaniljsocker och rismjöl
Vispa äggvitorna till fast skum och rör ned dem tillsammans med Limoncellon.
Rör ihop till en smet.
Klicka med hjälp av 2 matskedar ut kakor på bakpappersklädd plåt.
Tryck ned en mandel i varje kaka.
Grädda i 150 graders ugnsvärme, strax nedanför mitten, ca 25 –30 minuter.
Låt kallna på plåten och lossa sedan försiktigt.
Förvara lufttätt eller i frys.







8 kommentarer:

  1. Hej Kjersti! En liten undring bara; Var köper du alla ekologiska ingredienser? Jag handlar mina i vanliga livsmedelsaffärer, men exempelvis mandelmjölet har jag aldrig sett, eller de härliga oljorna du har med ibland. Har du någon specialaffär i Uppsala, kanske?
    Kram Laila

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Hej Laila!
    Mandelmjöl brukar finnas i en del välsorteradee hälsokostaffärer, men också på nätet, där jag köpt mitt. Kontaktuppgifter finns på bild i dagens inlägg. När det gäller oljor och olika vinägersorter är jag alltid på jakt efter roliga nyheter. Ibland hittar jag något kul i saluhallar, ibland i gårdsbutiker eller i helt vanliga affärer. Ofta köper jag i en eko-affär här i Uppsala som heter Tant Gröns Skafferi och som har både bra ekologiska basvaror men även lite mer udda och roliga produkter. Jag vill mer ge tips om hur och med vad man kan smaksätta, men det går oftast att byta mot något man har hemma - om man inte råkar ha just den produkt jag föreslår. Ha det bra! Kram tillbaka!

    SvaraRadera
  4. Stort grattis till ännu ett pris i recepttävling. Säkert läckra och goda. Skall baka dem nästa gång jag har tebjudning.

    SvaraRadera
  5. Jag ÄLSKAR de där kakorna!

    SvaraRadera
  6. Jättegoda, jag försäkrar.
    Lennart

    SvaraRadera
  7. Ser smarriga ut! Grattis till vinsten :)

    SvaraRadera