onsdag 2 februari 2011

"Frömjöl"



Den här blandningen mixar jag ihop och förvarar i kylskåpet. Jag använder den till allt möjligt. På morgonen förstärker jag min bovetegröt med några matskedar, jag panerar fisk i den, berikar pannkakssmet med den, pytsar i en matsked i smoothien, och har den som grund i supernyttiga energibars (recept i morgon). Det är ett perfekt sätt att berika kosten om man exempelvis har svårigheter att tugga frön och nötter.
Försök få tag på absolut färska ingredienser, och allra helst kravodlade. Förvara mjölet i kylskåp eftersom det härsknar fortare sedan det malts.
Mjölet är smockfullt med nyttiga fettsyror, mineraler och annat som är "godis" för kroppen och knoppen.

1 dl mandel med skal
1 dl pumpafrön
1 dl solroskärnor
1 dl oskalade sesamfrön

Blanda allt i en matberedare, och mixa till ett fint mjöl.






6 kommentarer:

  1. Fungerar det att mixa med stavmixer tro, eller är det för hårt för det? Lät så bra, men har ju ingen matberedare.. PUSS

    SvaraRadera
  2. Har inte testat, men om stavmixern är bra borde det ju funka. Täck över bunken bara, annars är nog risken stor att det skvätter över hela rummet.

    SvaraRadera
  3. Vilken kul idé! Måste ju kunna gå att blanda i bröd också, eller? (inte för att jag vågar testa nåt nytt recept när det gäller bröd, men ändå!)

    SvaraRadera
  4. Absolut, Susi! I förrgår gjorde jag jättegott hårt bröd, där "frömjölet" ingick. Tror att jag ska lägga det på bloggen någon gång nästa vecka, så du får hålla utklik. Nog ska du väl våga testa om det bara är "rena" ingredienser som ingår? Du ska naturligtvis inte göra något dumt, och du känner säkert din kropp bäst, men ibland tror jag att man är lite för rädd för att pröva också. Det kan i alla fall jag känna.

    SvaraRadera
  5. Hur länge kan man ha mjölet i kylen? =)

    /Christel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Christel! Lite svårt att svara på, men eftersom både mandeln och fröerna/kärnorna är ganska feta finns risken att de härsknar, i synnerhet när de är malda. Om du har riktigt färska produkter håller det förstås längre. Jag har haft mitt frömjöl i kylen som längst ca en och en halv månad, och det har inte märkts något negativt. Om du vet med dig att du inte ska använda så mycket, så kanske det är bättre att göra en halv sats i taget. Det är ju lätt gjort. Tack för att du tittade in, och välkommen tillbaka! Hör gärna av dig igen om du undrar över något. Ha det gott!

      Radera