fredag 4 februari 2011

Glutenfri pizza med ärtskottspesto, räkor, musslor och soltorkade körsbärstomater



Hade halva degen sedan förra pizzabaket kvar i frysen, och den fick bli en väldigt läcker helgpizza. Vi landade med en duns rakt in i mathimlen!
Jag passade också på att inviga min nya baksten som jag gått och tittat snett på en längre tid. Nu slog jag till när jag hittade en från Anders Petter till högst överkomligt pris. Jag vet inte om de dyrare som man kan köpa i köksbutiker är bättre, men jag tycker den här fungerade alldeles utmärkt, i alla fall för mina behov. Botten blev frasig och med känsla av stenugnsgräddad.
I stället för den nästan obligatoriska tomatsåsen bottnade jag med en lättgjord pesto av en ask ärtskott.
Med den här pizzan passar jag också på att tävla om en assistent hos Jennie på Kalasgott. Månadens tema är pizza, pasta eller matpaj. Jennie är för övrigt med och tävlar om titeln Sveriges mästerkock, så vi får väl alla hålla tummarna!

Det här blir lagom för 2 personer.

½ sats glutenfri pizzadeg
½ ask ärtskott, ca 50 g
1½ dl riven mozarella
1 tsk italiensk salladskrydda
1 msk olivolja
1 liten burk soltorkade körsbärstomater, 140 g
400 g oskalade räkor
100 g musslor utan skal
mozarella att strö över, ca 1 dl + ev lite mer av någon örtkrydda.

Ta ut och tina degen om den varit fryst. Gör annars som beskrivet i pizzareceptet.
Kavla ut till en större platta eller 2 mindre runda.
Mixa ärtskotten tillsammans med ost, krydda och olivolja, och bred ut över plattan.
Skala räkorna, och fördela dem, musslor och tomater över pizzan. Strö över mozarella och ev ytterligare någon örtkrydda.
Grädda i 225 graders ugn, ca 12 - 15 minuter.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar