torsdag 3 februari 2011

Energibollar med blåbär, tranbär och mörk choklad




Laddad med en sån här energikick har du alla förutsättningar att göra bra ifrån dig på gymmet! Energibollarna är lätta att göra, blir billigare än färdigköpta, och dessutom vet du precis vad de innehåller. Enbart nyttigheter av alla möjliga slag. Du kan variera med annan torkad frukt eller bär. Blåbär och tranbär kallas ju för svenska "superbär", men du kan ta mer exotiska superbär som gojibär, inkabär eller mullbär. Du kan också variera med aprikoser eller katrinplommon. Vattenmängden är ungefärlig eftersom bären kan variera i torrhet. Använd gärna ekologiska ingredienser om du har möjlighet.

1 dl hirsflingor
1 dl kokosflingor
1 dl torkade blåbär
1 dl torkade tranbär
30 g mörk choklad - mellan 70 - 80% kakaohalt
1 msk agavesirap eller flytande honung
1 - 1½ msk vatten

Kokosflingor eller hackad mandel att rulla bollarna i

Börja med att mixa chokladen fint i matberedare. Tillsätt frömjöl, flingor och bär, och mixa så allt blir blandat. Tillsätt sirap och vatten medan maskinen går, och mixa tills det blir en "boll" - ungefär som när man gör pajdeg.
Forma bollar - ungefär som lite större köttbullar - eller avlånga bars med absolut rena händer, och rulla dem i kokos eller finhackad mandel. Man kan också doppa dem i smält, mörk choklad.
Förvara i kylskåp.




PS Nu har jag testat att göra bollarna med dadlar och russin i stället för blåbär och tranbär, och de blev nästan ännu bättre. Till den här satsen tog jag 75 g mjuktorkade dadlar och 25 g ljusa russin. DS

8 kommentarer:

  1. Oj vilket bra påhitt. Måste testa!

    SvaraRadera
  2. Toppen! Det blir helgens pyssel!

    SvaraRadera
  3. Hoppas det finns några kvar imorn när jag kommer hihi :)

    SvaraRadera
  4. Har köpt dadlar idag, och ska pröva att göra en sats med det i morgon. Det blir smakprov på lördag!

    SvaraRadera
  5. dom är slut till lördag, för jag kommer först hehe :)

    SvaraRadera
  6. Kul, det måste jag testa sen när det är nån mening med att äta fullt ut igen.. (suck)

    SvaraRadera
  7. Vad hände med receptet på bollarna med dadlar och fikon som jag fick med mig hem? Jag vill göra sådana :) PUSS

    SvaraRadera
  8. Det är precis samma grundrecept, förutom att jag bytte ut tranbär/blåbär mot dadlar och ljusa russin. Mängderna står angivna längst ned i receptet - efter bilderna. Går bra att ta fikon, aprikoser också, eller annan torkad frukt. Good luck!

    SvaraRadera