lördag 2 juli 2016

Glutenfria cookies med choklad - naggande nyttiga små godingar



De här små godingarna kan man faktiskt unna sig både en och två av utan alltför dåligt samvete över att man hänfaller till onyttigheter. Förresten tycker jag aldrig man ska ha dåligt samvete när man äter något, det må vara hur kaloririkt och onyttigt som helst. Äter man något riktigt onyttigt så är det väl bättre att ta ut svängarna och njuta av det rejält, tycker ni inte!? Dåligt samvete är ett uruselt sällskap till en måltid!

Jag gjorde mina cookies första gången när en av svärsönerna var här och han knaprade i sig med stor förtjusning. Som den goda svärmor jag är fick han naturligtvis med sig en burk hem också, haha!

Jag har gjort cookiesen både med lite bakpulver och helt utan. Med bakpulver blir de lite mjukare och utan blir de lite mer knapriga. Vad man föredrar är en smaksak, själv gillar jag det knapriga bäst.

Så här gör du mina goda glutenfria cookies:

130 g riktigt mjukt rumsvarmt smör - laktosfritt vid behov
4 msk kokossocker - Kung Markatta eller Natural Zing
1 tsk äkta vaniljpulver
2 stora rumsvarma ägg - vägde sammanlagt 140 g
3 dl mandelmjöl - första gången med mjöl från Recomarket, andra gången från Risenta
2 tsk husk
(1 krm bakpulver)
100 g valfri choklad - jag tog Ekorrens ekologiska med mandel och havssalt som gav en piffig brytning

Rör smör, socker och vaniljpulver mjukt och fluffigt, och rör därefter ned äggen ett i sänder. Viktigt att äggen inte är för kalla, då blir det svårare att få ihop smeten.
Hacka chokladen.
Blanda mjöl, husk, bakpulver och choklad och rör ned i smeten. Blanda väl.
Klicka ut på bakpapprad plåt och platta till ganska tunt.
Grädda i 175 grader ca 12 minuter. Jag hade ugnsluckan lite på glänt för att få lite mer knaprighet.
Dra över bakpappret på ett galler och låt kakorna svalna. Låt dem gärna stå kvar i rumstemperatur några timmar och torka till lite för mer knaprighet.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar