tisdag 5 juli 2016

Smakrik vegansoppa på vintersquash och kokosgrädde



Goda grannar är en välsignelse! Häromdagen fick jag några finfina vintersquash av min granne Margareta, som är fenomenal på att odla allehanda grödor, både bär och grönsaker. Det är hos henne jag plockar mina havtorn till exempel. Squashen skördades sent i höstas, men var fortfarande som ny.

Eftersom Margareta inte själv hade lust att göra något med squashen tyckte hon att jag skulle överta dem, och det gjorde jag så gärna.

En av dem förvandlade jag till en len och smakrik soppa som maken försiktigt fick sippa i sig sedan han kommit hem sned och vind i ansiktet efter att ha fått en inflammerad tand utdragen. Själv är jag väl inte så mycket snedare än vanligt, men tyckte också att soppan var god och lättäten.

1 skalad och urkärnad vintersquash/pumpa - ca 600 g skalad och urkärnad vikt
4 vitlöksklyftor
1 lite mindre gul lök
1 shalottenlök
2 msk rapsolja
5 dl vatten
2 tärningar grönsaksbuljong - Kung Markatta
1 msk lantbuljongpulver Bombay
1 burk kokosgrädde - Kung Markatta är min absoluta favorit, innehåller bara kokos och vatten
saft från ½ pressad lime

Tärna den skalade och urkärnade squashen grovt, skala och grovhacka lök och vitlök.
Hetta upp olja i en rymlig kastrull/gryta, och fräs squash och lök under omrörning en kort stund så det blir mycket lätt rostat.
Tillsätt vatten, buljongtärning och buljongpulver och låt småkoka under lock ca 10 minuter.
Tillsätt kokosgrädde och limesaft och mixa soppan helt slät.
Smaka av för eventuell mer kryddning. Vill du ha mer hetta kan du tillsätta lite röd chilipasta.

Servera soppan med en klick krämig kokosyoghurt. Jag älskar kokosyoghurten från Yoconut, som passar perfekt till soppan. Här kan du läs lite mer om vad jag skrivit om den. Dessutom fick det bli en lyxmacka med Brie (där sprack det där med vegan, men du kan ju välja något annat på din macka), nektariner och blåbär. Man ska ta hand om sig så länge man har sig! Ha en finfin dag alla!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar