onsdag 29 juni 2016

Glutenfri vegetarisk blomkålspizza à la LCHF - med tomatsås och zucchini



Uppriktigt sagt är jag LITE kluven till det här med LCHF-pizzor med blomkålsbotten. Även om den är hur god som helst så känns det ju inte riktigt som pizza. Det blir mer ugnspannkaka över det hela. Men, men, om man är ute efter att dra ner på kolhydraterna så är det en god idé, och släpper man sen sina föreställningar om hur en pizza SKA vara så blir det ju riktigt bra.

De recept jag hittills prövat och som jag hittat på olika bloggar har jag alltså inte varit odelat förtjust i, men nu har jag gjort en egen variant på lite annorlunda sätt som jag tycker är helt okej. I stället för att råriva blomkålen har jag först förvällt den och sedan mixat med parmesan, mandelmjöl, ägg och husk. Men för att vara helt ärlig. LITE pannkaka är det allt även över den här pizzavarianten.

Vill du hellre ha en pizza med knaprigare botten kan du naturligtvis göra den här pizzan med din favoritpizzabotten också och i övrigt följa receptet. Kanske rentav den färdiga glutenfria pizzabotten från Popbakery som jag personligen tycker är riktigt god. Här hittar du en pizza med just den botten.

Här har jag gjort en vegetarisk variant av LCHF-pizzan och toppat med en lättfixad tomatsås och zucchini, Har du tid kan du gärna koka ihop tomatsåsen en stund, men det går bra utan också. Eftersom jag varken hade mozarella eller scamorza hemma fick det duga med alldeles vanlig hushållsost på pizzan och det gick bra det också.

Pizzan räcker till en hel ugnsplåt, så beroende på hunger räcker den till 2 - 4 personer.

500 g blomkålsbuketter
1 ägg
90 - 100 g färskriven parmesan
1 dl mandelmjöl - Risenta den här gången
1½ msk husk

1 burk hela skalade tomater
2 msk osötad tomatpuré
2 tsk Medelhavskrydda - från Krusmyntagården

1 zucchini
valfri kryddblandning
ca 125 g smakstark ost i tunna skivor

Dela blomkålshuvudet i mindre bitar och förväll blomkålsbuketterna hastigt några minuter i lättsaltat kokande vatten. Låt rinna av väl i en sil och svalna lite. Lägg blomkålen i en mixer/matberedare tillsammans med parmesan, ägg, mandelmjöl och husk- Mixa ihop alltsammans. Det blir nästan som en pajdeg. Låt svälla 10 minuter.
Platta ut smeten på en bakpapprad ugnsplåt. Jag tog lite vatten på händerna så gick det lätt att breda ut och platta ut smeten som är ganska kladdig.
Förgrädda blomkålsbotten i 220 grader ca 12 - 14 minuter. Låt svalna lite.

Mixa ihop tomater, tomatpuré och krydda och bred hälften ungefär över pizzabotten. Spara resten till något annat. Vi åt den i stället för ketchup till en frittata någon dag efter.

Skiva zucchinin tunt, tunt med osthyvel eller mandolin och fördela över pizzabotten. Krydda som du vill och lägg på ostskivor så det täcker hela pizzan.
Fortsätt grädda i samma ugnsvärme ca en kvart eller lite mindre.

Buon appetito och trevlig Köttfri onsdag go´vänner!
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar