torsdag 14 juli 2016

Värmlandstripp igen - lite glimtar från Lerinutställningen, Ulvsby herrgård, pelargonmuseet och annat smått och gott



Vi har varit på några dagars minisemester i Värmland, Jag har ingen anknytning till Värmland, min släkt härstammar från Östergötland både på fädernet och mödernet, men jag är smått förälskad i detta vackra landskap sedan vi semestrade i Rottneros en sommar för sexton år sedan tillsammans med goda vänner. Av en slump ramlade vi in på Västanå teaters föreställning av Gösta Berlings saga, och sedan dess är vi fast! Varje sommar sedan dess har vi återvänt för att se alla fantastiska föreställningar, och passar dessutom på att njuta av den vackra naturen, god mat, konstutställningar, loppisbesök och annat smått och gott.

Här följer lite glimtar från årets Värmlandstripp. Höjdpunkten var förstås Västanås uppsättning av Löwensköldska ringen. Eftersom det var sisådär 50 år sedan jag sist läste den friskade jag upp minnet och läste hela trilogin på nytt. Det rekommenderar jag er också att göra. Selma Lagerlöf var verkligen en fantastisk berätterska.





Länsmansgården har återtagit sitt gamla ursprungliga namn Ulvsby herrgård, men är i övrigt sig likt. Jättegod mat, mysiga rum, trevlig betjäning och vackra omgivningar. Dessutom alltid någon konstutställning på gång. Kaffet på maten intas med fördel i någon av de vackra salongerna.





















Lars Lerin behöver ingen närmare presentation. En gudabenådad akvarellekvilibrist! Äntligen fick vi tillfälle att njuta av hans vackra akvareller och även av maken Juniors fina fotografier på Sandgrund. Gott fika dessutom! Stort plus för flera glutenfria alternativ och tydlig märkning på bakverken.











Vi gjorde ett besök på linneväveriet i Klässbol, och eftersom det var lunchtid gjorde vi ett stopp på den närliggande KaffeKvarnen, där vi njöt av lyxig lax- och räksallad och citronbiskvi. Dessutom blev det flera fynd på det intilliggande loppiset. Maken föll i trans över en verktygslåda, medan jag fastnade för några vackra mattallrikar i vackert blått blommönster.












Jag är lite svag för keramik, och ville inte missa en keramikutställning i Övre Stortorpet, där keramikern Ulla Nilsson också har sin verkstad och butik. Bor man hos en keramiker får man även som höna äta på vackert porslin! Joodå, det blev en liten kruka till mig också! Med mönster i favoritfärgen blå.










Blommor är jag också svag för, i synnerhet pelargoner. Klart jag måste göra ett besök på pelargonmuseet strax norr om Kristinehamn och smaka på pelargonkakan med hackade pelargonblad i glasyren. Fanns även i glutenfri tappning. Och även om jag redan har ett gäng pelargoner hemma som jag drivit upp från sticklingar kunde jag inte motstå den vackra rosenpelargonen!












Det tar ju några timmar att åka till Sunne, så matpauser är nödvändiga. Är "vägkrogsmaten" så välsmakande som på Lekhyttans Kiosk och Kök, respektive Högsjö Wärdshus så blir de där pauserna ett rent nöje och något man verkligen ser fram emot. Det kan man inte säga om alla vägkrogar! Lekhyttan har en fantastisk salladsbuffé med annorlunda och roliga sallader, och jag fick min torsk panerad i glutenfritt ströbröd. Även Högsjö Wärdshus har lite annorlunda salladsbuffé. Jag valde en god räksoppa med torsk medan L valde älgfärsbiffar med rårörda röda vinbär.











Jag rekommenderar också ett besök hos Skinn i Sunne. Där förvandlar Katarina olika skinn till vackra förkläden, mössor, handledsvärmare, stolsdynor med mera, medan  Kjell sköter den blomstrande trädgården och gör vykort och bilder av sina fantastiska djur- och naturfotografier. En liten ullig och hjärtformad rumpvärmare fick följa med mig hem.



Hoppas du blivit lite sugen på att också göra ett Värmlandsbesök. Själv längtar jag redan till nästa sommar, och hoppas att solen i Karlstad med omnejd inte heller då ska förneka sig. I år sken den välvilligt på oss nästan hela tiden.

Ha nu en skön sommar, var du än tillbringar den!


4 kommentarer:

  1. Vilken massa god mat! :) Torsken ser riktigt saftig ut. Men 18 kr för en kokostopp känns som överpris haha. Den må vara riktigt god!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men den var stor Sara! Jag valde morotskakan och den var i alla fall väldigt god! Ha det bra!

      Radera
  2. Hej! Vilken trevlig och fin presentation av "mitt" Värmland. Jag blev rejält hungrig av att läsa och se all info om gott att äta. Själv var jag och hälsade på i Rottnerosparken igår samt tittade på utsikten från Tossebergsklätten. / Mona Guttke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du gillade min lilla "reseskildring" Mona. Det gör mig så glad. Ditt Värmland är fantastiskt, och jag hoppas det blir en ny tripp dit nästa sommar. Till dess får jag leva på minnen. Må så gott och ha en fortsatt skön sommar!

      Radera