onsdag 20 juli 2016

Enkel och lättgjord fisksoppa/gryta med lax, torsk, potatis och sparris



Fisksoppor av alla de slag är favoritmat framför andra hos mig. Om jag äter ute på resturang beställer jag gärna en fiskgryta eller fisksoppa, och här hemma blir det också alla möjliga olika varianter på detta tema.

Den här lättgjorda och goda fisksoppan passar bra nu när färskpotatisen äntligen börjar bli klar i vårt potatisland - även om det går bra med "gammal" potatis också.

Jag gjorde det också lätt för mig och tog en påse färdiga tärningar av lax och torsk, men naturligtvis kan du ta annan fisk och tärna själv om du föredrar det. För två personer behöver du:

ca 200 - 225 g potatis
1 påse lax- och torsktärningar - 300 g
1 knippe färsk grön sparris - 250 g
ca 35 g färska ärtor - också premiär från egna landet
några körsbärstomater

1 msk olivolja
1 tsk BBQ citronmix eller annan kryddblandning som du tycker om
2 dl vatten
1 dl smetana eller grädde
½ kycklingbuljongtärning - Kung Markatta
lite pressad citron eller en gnutta vit balsamcrème
eventuellt något varv på salt och svartpepparkvarnen
eventuellt lite grön garnering, t ex timjan eller basilika

Om du har "gammal" potatis så skalar och tärnar du den. Färsk potatis skrubbar du bara och delar. Mina var så små att jag tog dem hela.
Tärna fisken om du inte använder färdigtärnad. Tina den om du använder fryst och färdigtärnad.
Skär bort det nedersta hårda på sparrisen och dela resten i lite mindre bitar.

Hetta upp olja och fräs kryddblandningen under omrörning någon minut.
Tillsätt potatisen och fortsätt fräsa runt under omrörning så att det blir lätt rostat.
Häll på vatten och smetana/grädde, och smula över buljongtärningen.
Låt småkoka under lock tills potatisen är nästan klar, 5 - 10 minuter beroende på vilken sorts potatis du har, "gammal" eller färsk.
Tillsätt sparrisbitar, tomater, ärtor och fisktärningar och låt sjuda klart, ca 5 minuter.
Smaka av med lite syra och eventuellt lite mer salt.
Toppa med något grönt och servera bums.
Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar